Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu
  • Ceny padajú! Odteraz schudnute do plaviek lacnejšie. Pozrite sa do e-shopu a vyberte si výhodné balíčky a proteínové nápoje za nižšie ceny.

Žiadne obyčajné vajcia! Ale najdostupnejšia superpotravina

Nielen na Veľkú noc si doprajeme vajíčka na kilá a mnohokrát si ani neuvedomujeme, akou skvelou nutrične hodnotnou potravinou obyčajné vajíčko je. Čím všetkým je pre nás prínosom, ako spoznáme, odkiaľ pochádza a čo všetko sa z neho dá pripraviť? Prečítajte si viac o najobľúbenejšej a najbežnejšej superpotravine.

Nielen zdroj kvalitných bielkovín

Vedeli ste, že jedno priemerne veľké vajíčko obsahuje len 0,49 g sacharidov a z toho je iba 0,17 g cukru, ale dodá vám 6 g kvalitných bielkovín? A to nie je všetko. Je aj bohatým zdrojom vitamínov a minerálov, napríklad:

  •     vitamínu D, ktorý inak získate väčšinou iba zo slnečného žiarenia (a toho cez zimu nie je veľa),
  •     kyseliny listovej a ďalších vitamínov zo skupiny B,
  •     vitamínu A, C, E i K,
  •     vápnika,
  •     draslíka,
  •     horčíka,
  •     železa
  •     a ďalších minerálov.

Vajcia sú navyše ľahko stráviteľné a práve vďaka vysokému obsahu bielkovín s množstvom aminokyselín sú také obľúbené u športovcov, ktorí potrebujú ešte viac než my ostatní budovať a chrániť svoju svalovú hmotu. Tí si teda často doprajú len samotné bielky, v ktorých je obsah bielkovín vyšší, ale prečo by sme nemali v bežnej strave žĺtky vynechávať? Čítajte ďalej.

Ako je to s tým cholesterolom? Žĺtkov sa už nebojte

Pamätáte sa, ako ste pred pár rokmi z jedálneho lístka vyškrtli vajíčka, pretože vraj obsahujú až príliš veľa cholesterolu a môžu tak byť pre naše zdravie nebezpečné? Viac ako 40 rokov výskumov však tvrdenie, že by mohla prílišná konzumácia vajíčok zvýšiť riziko kardiovaskulárnych ochorení, zmietli zo stola. Naopak, zistilo sa, že vajíčka v našom tele zvyšujú ten správny cholesterol na úkor toho zlého. Právom je tak vajíčko považované za dôležitú súčasť každej zdravej stravy. Pred žĺtkami teda neutekajte. Naopak. Práve žĺtok totiž obsahuje väčšinu priaznivých mikroživín (vitamínov a minerálov), o ktorých ste sa dočítali vyššie. Sú však všetky vajíčka rovnako kvalitné?

Odkiaľ pochádza vaše vajce?

Pri nákupe vajec by ste v prvom rade mali dbať na ich kvalitu a tú najviac ovplyvňuje samotný pôvod vajec. Chuťový rozdiel medzi BIO vajcami a tými od sliepok z klietok totiž spoznáte hneď. Nie všetci máme možnosť si chovať vlastné sliepky, a preto sa nákupu vajec nevyhneme. Všimli ste si, že každé kupované vajce je označené „pečiatkou“ s písmenami a číslami? A viete, čo z tohto značenia zistíte? Dozviete sa to jednoducho z nášho príkladu a nabudúce už budete pri ich výbere obozretnejší.

Príklad označenia:

3SK-1632

Úvodná číslica znamená metódu spôsobu chovu:
  • 1 = voľný chov
  • 2 = chov v halách
  • 3 = chov v klietkach
  • 0 = BIO – chov v ekologickom poľnohospodárstve
Skratka SK značí krajinu pôvodu:
  • SK = Slovensko
  • CZ = Česká republika
  • PL = Poľsko
  • DE = Nemecko
  • atď.
Posledné štvorčíslie značí registračné číslo chovu.


Všestranné vajíčka (nielen) do ketodiéty

Proteínový chlieb KetoDietVajcia sú preto tak obľúbené, pretože fungujú ako absolútne multifunkčná univerzálna potravina. Vďaka svojim nutričným hodnotám skvele sadnú aj do proteínovej diéty. Zaradiť ich navyše môžete hneď od 1. kroku diétneho plánu, ale má to svoje pravidlá. Aké? Ak chudnete z vyššej nadváhy a v úvodných dňoch diéty vás trápi hlad, než sa vaše telo prepne do ketózy, môžete si do svojich obľúbených ketojedál alebo k zelenine pridať navyše 2 bielky denne.

Od 2. kroku diétneho plánu si potom môžete 2 ks už celých vajíčok dopriať namiesto jedného proteínového jedla. Hodia sa napríklad do šalátu alebo si ich dajte ako volské oká, natvrdo či ako praženicu len tak na proteínový chlebík. Myslite však na to, že keď si dáte 3 plátky proteínového chleba a 2 vajcia, sú to pre vás už dve porcie. Jednoducho si ich však rozdeľte – plátok a pol chleba s jedným vajcom na raňajky a zvyšok napríklad na popoludňajší olovrant. A nezabudnite si svoje jedlo dozdobiť zeleninou – tanier vám rozsvietia 2 listy ľadového šalátu, reďkovky, uhorka aj cherry paradajky.

TIP!

Recepty nielen na zeleninové jedlá, ale aj ďalšie zdravé tipy na jedlá bohaté na bielkoviny a tipy na úpravu proteínových jedál nájdete v našom ketoreceptári.

 

Aj v bežnej zdravej strave sú vajcia nenahraditeľné. Tiež ich pripravujete aj na sladko, aj na slano, však? Jednoducho z nich vytvoríte jedlá, ako sú:

  •     slaná omeleta,Veľkonočný baránok KetoDiet
  •     volské oko,
  •     praženica,
  •     pripravíte ich namäkko či natvrdo,
  •     ako vajce benedikt (stratené vajce),
  •     alebo ich môžete zapiecť s akoukoľvek zeleninou a syrom.

Aj milovníci sladkého si prídu na svoje. Vajíčka totiž tvoria základ:

  •     sladkých žĺtkovo-tvarohových alebo syrových krémov i ľahkých dezertov,
  •     jednoduchých buchiet a báboviek s celozrnnou alebo orechovou múkou,
  •     (ne)tradičných palaciniek a lievancov, ktoré si tiež môžete pripraviť z celozrnnej múky alebo z drvených ovsených vločiek,
  •     vytvoríte z nich bleskové hrnčekové koláče či snehové pochúťky atď.

Chystáte sa tento rok na Veľkú noc piecť? Vyskúšajte makového diétneho KetoBaránka podľa receptu výživovej poradkyne Martiny Dvořákovej a sviatočné kilá sa na vás nenalepia.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: Nikola Nevečeřalová, KetoDiet

Zdroje:

http://www.ceskavejce.cz/produkty/povinna-oznaceni

https://www.kaloricketabulky.cz/vejce-slepici

https://www.incredibleegg.org/egg-nutrition/cracking-the-cholesterol-myth/

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov