Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

O proteínovej diéte

Proteinová diéta, ktorej sa v poslednej dobe hovorí častejšie KetoDiet, ketónová diéta, ale aj tradičnejšie bielkovinová diéta je už niekoľko desiatok rokov známy spôsob redukcie nadváhy a obezity, ktorý prvýkrát začal aplikovať americký profesor G.L. Blackburn.

Znižovanie hmotnosti pri bielkovinovej diéte, alebo ak chcete ketodiéte, zabezpečuje stav zvaný ketóza, ktorý umožňuje telu cielene spaľovať uložené tuky. Na rozdiel od iných spôsobov chudnutia je pri proteínovej diéte zaistená ochrana svalovej hmoty, diétny plán je rozdelený do niekoľkých fáz, ktoré sú na udržanie ideálnej hmotnosti veľmi dôležité. Poďme sa však najskôr trochu bližšie pozrieť, ako to v našom tele funguje a ktoré látky pre zdravý aktívny život môžeme využívať.

Existujú 3 druhy živín, ktoré naše telo k svojmu správnemu fungovaniu bežne potrebuje - bielkoviny, tuky a sacharidy.

A zo všetkých 3 živín práve sacharidy (jednoduché aj komplexné) zvyčajne tvoria najväčšiu časť našej bežnej stravy. Nájdeme ich v najrôznejších potravinách:

  • Müsli
  • Pečivo
  • Zemiaky
  • Cestoviny
  • Pizza
  • Knedly
  • Torty
  • Hranolčeky
  • Ovoce
  • Rýže

Primárne sacharidové jedlá nám dodajú veľké množstvo energie. Táto energia vzniká štiepením zložitých sacharidov na jednoduchý cukor - glukózu.

A práve glukóza je hlavným zdrojom energie pre činnosť mozgu, svalov, vnútorných orgánov atď. Naša pečeň si navyše robí „pohotovostné rezervy“ vo forme glykogénu.

Preč s nadbytočnými tukmi

Čo sa však stane, keď prijímame omnoho viac energie, než sme schopní využiť alebo uskladniť ako glykogén? Keď jeme viac, než potrebujeme? Je to jednoduché. Telo si túto prebytočnú energiu ukladá na tzv. horšie časy vo forme tuku. Preto tie nevábivé pneumatiky okolo pásu. Preto aj vyššie riziko najrôznejších ochorení.

Proteínová diéta KetoDiet pomôže vytvoriť vášmu telu správne podmienky, aby nadbytočné uložené tuky mohlo samo prirodzene zredukovať a vy ste sa tak zbavili nadváhy. Už sme spomínali stav, ktorému sa hovorí ketóza, teraz si detailne vysvetlíme, ako vzniká a v čom vám pri chudnutí pomôže.

Ketóza

Ketóza je stav, pri ktorom sa bude vaše telo „živiť“ takmer výhradne svojím vlastným uloženým tukom a dochádza k nej vtedy, keď obmedzíte vo svojej strave príjem všetkých sacharidov (jednoduchých i komplexných) na minimum. Obvykle sa uvádza hodnota pod 50 g sacharidů / den, ľudia sú však rôzni, preto toto číslo nemusí byť presné.

Ketóza v tele nastáva vo chvíli (2 až 3 dni od začatia diéty), keď sme už vyčerpali všetky zásoby glykogénu a organizmus si ako náhradný zdroj energie zvolil tuky.

Zjednodušene môžeme povedať, že si vďaka ketóze vaše telo na svoje fungovanie našlo náhradné palivo.

A teraz chvíľka chémie

Zjednodušene vyzerá celý proces takto:

Tuky sa v pečeni rozkladajú na glycerol a mastné kyseliny. Mastné kyseliny sa ďalej rozkladajú v procese zvanom ketogenéza a vznikajú látky, ktorým sa hovorí ketóny. A práve ketóny sa stávajú novým zdrojom energie pre svaly a mozog.

Ako zistíte, že ste v ketóze?

Ketóny sa vyplavujú do krvi a moču a v nich je teda možné ich zistiť. Stačí si zájsť do lekárne a zakúpiť diagnostické prúžky na analýzu moču. Ketóny majú takisto jednu veľkú výhodu – majú schopnosť tlmiť pocit hladu, čo je v priebehu diétneho režimu viac než príjemné.

Budete mať energie na rozdávanie

Veľmi pozitívny na celom procese je aj fakt, že na rozdiel od sacharidov nesú tuky dvojnásobné množstvo energie, sú teda viac kalorické. To znamená, že spálením 1 g tuku získa naše telo 36 kJ na rozdiel od 17 kJ , ktoré by získalo spálením 1 g sacharidov.

Znižujú sa aj zdravotné riziká

Ďalším efektom nízkosacharidovej stravy je aj zníženie hladiny cukru v krvi a veľmi často i cholesterolu. Osobám, ktoré sú v ketóze, sa obvykle znižuje hladina LDL cholesterolu (toho „zlého“) a zvyšuje sa hladina HDL cholesterolu (toho, ktorý potrebujete pre život). Znižuje sa aj riziko diabetu 2.

Je pre vás ketóza vhodná?

Konečné rozhodnutie je, samozrejme, na vás. Náš organizmus je veľmi dynamický a ketóza preň nie je žiadnym neprirodzeným stavom. Je na ňu pripravený. Ak však trpíte akoukoľvek kontraindikáciou, medzi ktoré patrí diabetes, máte problémy s vnútornými orgánmi, alebo ak ste tehotná či dojčíte, bude najvhodnejšie poobhliadnuť sa po inom spôsobe chudnutia. Ak vás žiadna z uvedených kontraindikácií netrápi, môže byť pre vás ketogénna diéta vhodným, bezpečným a efektívnym nástrojom na zníženie hmotnosti.

Zoznam kontraindikácií

Nepleťte si ketózu s ketoacidózou

Ak ste sa už niekde stretli s tvrdením, že ketóza ohrozuje váš život, potom si môžete byť takmer istí, že si dotyčný pletie ketózu s nebezpečnou diabetickou ketoacidózou. Ketoacidóza vzniká iba u osôb, ktoré nie sú samy schopné produkovať inzulín, látku brzdiacu výrobu ketónov – teda u diabetikov (obvykle I. typu alebo veľmi rozvinutého II. typu). Hladiny ketónov sa tak dostávajú za kritickú hranicu, čo je pre daného človeka veľmi nebezpečné.

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

  • Heureka
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard