Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

Schudnete vďaka hororom! Nezmyselná táranina, alebo prekvapivý fakt?

Tiež sa vám pri sledovaní napínavého alebo strašidelného filmu zrýchli tep a zovrie sa vám žalúdok tak, že už neprežriete ani hlt? A napadlo vám niekedy, že by vám mohlo pravidelné sledovanie emočne vypätých filmov pomôcť spáliť nechcené tukové vankúšiky rýchlejšie? Na túto kontroverznú tému sme sa opýtali odborníčky a pedagogičky na lekárskej fakulte Pavly Staňkovej, ktorá sa zaoberá nielen výskumom metabolizmu.

Predstava sadnúť si na gauč, pustiť si horor a začať tak jednoducho chudnúť môže byť pre mnohých veľmi lákavá. A ak už ste niekedy pátrali, či funguje, najskôr ste si „overili“, že áno, pretože články na túto tému kolujú po internete už od roku 2012. Jedinou štúdiou, o ktorú sa opierajú a ktorá rýchlejšie spaľovanie tukov pri sledovaní hororov potvrdzuje, je Westminsterská štúdia alebo skôr experiment, ktorého výsledky boli však publikované len v médiách. Nájdete ich aj v niekoľkých článkoch na The Daily Telegraph, odkiaľ ich postupne citovali najrôznejšie webové stránky po celom svete.

Sledovanie hororov energetický výdaj zvýši, ale za akú cenu?

S Westminsterskou štúdiou prišiel Dr. Mackenzie, ktorý sa bežne zaoberá účinkom fyzickej aktivity na zdravie človeka, diabetom 2. typu, inzulínovou signalizáciou a obezitou. Výsledky tohto experimentu však nie sú vôbec prekvapivé, pretože strach, rovnako ako mnoho ďalších tzv. stresorov, aktivuje stres a práve stresová reakcia potom logicky vedie k zvýšeniu výdaja energie. Čo sa pri nej v našom tele deje?

Keď sa bojíme, prebehne v tele (podobne, ako keď nás niečo bolí, ale aj ako keď sa venujeme fyzickej aktivite) sled tzv. stresových reakcií. Ich cieľom je, aby sa organizmus dokázal so záťažou vyrovnať, preto vedie stres k radu fyziologických a neurologických zmien a často aj k zmenám v správaní. Okrem iného sa pri týchto reakciách uvoľní do tela adrenalín, ktorý spôsobí zvýšenie napätia svalov, zrýchli srdcovú činnosť, dýchanie, ale zároveň utlmí trávenie. Súčasne však popoženie priechodnosť čriev, čo určite rad ľudí v spojení s nervozitou pozná. To všetko má za následok vyšší výdaj energie vzhľadom na pokojový stav,“ vysvetľuje odborná konzultantka KetoDiet Pavla Staňková, odborníčka venujúca sa výskumu metabolického syndrómu spojeného s obezitou, a so zveličením dopĺňa, že viac energie vydáme aj v prípade, že si len predstavíme sami seba pri cvičení, pretože aj to mnohým z nás spôsobí stres.

Dobrovoľné vystavovanie sa stresu môže spôsobiť aj zdravotné problémy

Dobre viete, že ľudia vystavení nadmernému stresu sú náchylnejší k vzniku zdravotných ťažkostí. Stresové reakcie nás totiž prirodzene pripravujú na boj alebo útek. Keď však potom ani k jednému nedôjde, stanú sa pre naše telo príťažou. „Pri stresových reakciách sa takisto vyplavuje hormón kortizol. Ten okrem iného prispieva k uvoľneniu energetických substrátov zo zásob do krvi a k tvorbe novej glukózy, čo je dôležité pre predpokladanú svalovú prácu a obranu organizmu. Pri chronickom strese potom však v tele vzniká nerovnováha, ktorá vedie k zvýšenej koncentrácii glukózy a mastných kyselín v krvi a k zníženiu citlivosti na inzulín. Dochádza aj k zmenám v imunitnom systéme a tiež sa zvyšuje zrážanlivosť krvi,“ hovorí odborníčka. To znamená, že sa u vás v súvislosti s dlhodobým vystavovaním sa stresu môže ľahšie prejaviť niektoré z kardiovaskulárnych ochorení alebo cukrovka 2. typu. Stres u žien navyše vyvoláva aj zmeny v citlivosti na estrogény, ktoré môžu spôsobiť nesústredenosť, návaly, náladovosť a paradoxne súvisí aj s nechceným priberaním.

Jete v strese veľa, alebo málo?

Určite ste si všimli, že sa ľudia vo vypätých stresových situáciách delia na dva tábory: Na tých, ktorí ich zajedajú, a na tých, ktorí, naopak, takmer nejedia. „To, ako stres ovplyvní príjem jedla, závisí od intenzity a trvania stresu, pohlavia a dedičných predpokladov. Pri akútnom alebo veľkom strese väčšinou konzumácia jedla klesá, zatiaľ čo pri chronickom alebo opakovanom skôr stúpa, a to najmä konzumácia jedla mastného a sladkého,“ hovorí odborníčka Pavla Staňková a dopĺňa, že práve vďaka mastnému a sladkému jedlu sa cítime lepšie, čo pomáha tlmiť stres. A na to by ste si mali zvlášť pri chudnutí dať pozor.

Dá sa sledovaním hororov schudnúť?

Čo sa v tele pri sledovaní hororov deje, už viete, a preto je vám teraz jasné, že o správny a zdravý spôsob chudnutia nejde. „Sledovanie hororu môže mierne zvýšiť energetický výdaj, pozitívne účinky na chudnutie sa však prejavia len vtedy, ak pri ňom budete cvičiť, prípadne si potom pôjdete zabehať a odoláte pokušeniu sa niečím dobrým upokojiť,“ uzatvára Pavla Staňková. Navyše pri sledovaní 90-minútového hororu spálite približne 100 kalórií, čo zodpovedá pásiku čokolády alebo jednému plátku čedaru. Takmer totožné číslo však vydáte aj pri hodinovom čítaní knižky alebo časopisu, balení darčekov, pletení alebo 50 minútovom telefonickom hovore.

Tým vás však nechceme od napínavých filmov odradiť. Ich občasné sledovanie vám zdravotné komplikácie neprivodí. Čo sa však chudnutia týka, mali by ste sa poobzerať po inom spôsobe a skúsiť to napríklad s proteínovou diétou a pravidelným pohybom.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: Depositphotos

Ďalšie zdroje: https://www.telegraph.co.uk/news/health/9640800/Heres-Johnny-come-to-kill-your-calories.html

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov