Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

Obezita a iné patálie alebo správajme sa pekne k svojmu tukovému tkanivu

Nárast obezity dosiahol na celom svete epidemiologické rozmery, a to aj u detí. Ak by išlo len o kozmetický problém, tak je to v poriadku – niekto uprednostňuje to, iný zase tamto. Obezita je však spojená s rizikom výskytu mnohých chorôb. Na predstavu sú to diabetes 2. typu, choroby srdca a ciev (infarkty, mŕtvice a i.), nealkoholové stukovatenie pečene s progresom do cirhózy pečene, ochorenie obličiek, neurodegeneratívne choroby (Alzheimer, Parkinson a i.) a rôzne typy nádorov. Chýba snáď len mor a kiahne, ale tie nás teraz trápia o dosť menej. Ľudstvo nedávno prekročilo bod zlomu a prvýkrát v histórii trpí viac ľudí na následky prejedania než hladovania.

Pritom jedinou priamou príčinou obezity je pozitívna energetická bilancia.

To znamená, že náš príjem energie je vyšší ako výdaj.

„Mám pozitívnu energetickú bilanciu, preto som priestorovo výrazná.“ To by sa mohlo dobre vynímať v životopise. V preklade to však znamená: „Prejedám sa/alebo som lenivá, preto som tučná.“ To už tak dobre neznie. Nie každá pozitívna bilancia je teda v dôsledkoch pozitívna. Prečo má toľko ľudí nadváhu, trpí obezitou a u tých uvedomelých sú pokusy o chudnutie často neúspešné? Veď predsa stačí menej jesť a viac sa hýbať – tisíce ďakovných listov :). Keby to bolo naozaj také jednoduché, boli by sme všetci štíhli, ale sami dobre viete, že realita býva odlišná. Ako je možné, že aj keď do výskumu a liečby obezity a chorôb s ňou spojených ďalej prúdia miliardy dolárov, počet ľudí s nadváhou neustále rastie?

Čo je to obezita a ako vzniká?

Obezita je ochorenie charakterizované nadmerným množstvom tuku v tele. Na jej vzniku sa podieľajú genetické faktory (ďakujem vám drahí predkovia) a vonkajšie faktory (vďaka, ty jeden nespravodlivý svet). Uvádza sa, že ich podiel je približne rovnaký (a za čo teda môžem ja?). Ľudstvo často čelilo nedostatkom potravy, a to nemusíme chodiť zase tak ďaleko do minulosti. Preto sú mechanizmy chrániace telo pred nedostatkom energie pri hladovaní silnejšie ako mechanizmy brániace prejedaniu a priberaniu. Telo sa vie elegantne vyrovnať s prechodným nedostatkom potravy, ketóza je toho dôkazom, ale v dnešnom obezitogénnom prostredí si veľmi nevie poradiť.

A čo to vlastne je to obezitogénne prostredie?

Dnes totiž nielenže nemusíme zdvihnúť zadok a ísť si uloviť jedlo, prípadne drieť na poli, ale my už dokonca ani nemusíme zdvihnúť zadok, aby sme sadli do auta a išli nakúpiť do nejakého super hypermarketu, kde majú XXL porcie obľúbených energiou „napchatých“ potravín v akcii. Oni nám to privezú až domov. K tomu pripočítajte stres, nedostatok času dokonca aj na spánok, nieto na pohyb a problém je na svete.

Na druhej strane sme vystavení tlaku, že by sme mali vyzerať dobre (pozrite sa, ako to tej modelke pristane). Do diét sa potom púšťajú aj ľudia, ktorí to nepotrebujú, a v budúcnosti si môžu vyrobiť problém. Je potrebné nastaviť si zrkadlo. Tam sa však tiež nemusíme vidieť objektívne.

obezita-ketodiet-pavla

 

Ako spoznám, že potrebujem schudnúť?

Ak nemáte istotu, či naozaj potrebujete schudnúť, pomôže vám starý známy BMI index: hmotnosť (kg)/výška (m)2. Ak je výsledok väčší ako 25, trpíte pravdepodobne nadváhou a mali by ste zbystriť pozornosť. A ak je hodnota vyššia ako 30, už môže ísť o obezitu. Hoci má BMI svoje slabiny – mal by sa hodnotiť s prihliadnutím na vek, pohlavie – nerozlišuje medzi svalmi a tukovou hmotou a závisí od hydratácie organizmu, na približnú orientáciu spolu s pohľadom do zrkadla obvykle stačí.

Zmerajte si ešte obvod pása, poprípade pomer medzi obvodom pása a bokov (pod skratkou WHR index nájdete množstvo online kalkulačiek) a získate približnú predstavu o množstve a rozložení tuku v tele. Väčšie množstvo tuku v oblasti brucha (typ jablko) je rizikovejšie než podkožný tuk v iných častiach tela, pretože ide o tuk viscerálny, teda vnútrobrušný, ktorý obaľuje vaše veľké orgány. Čím viac viscerálneho tuku budete v tele mať, tým vyššie bude riziko, že ochoriete na vážnu srdcovú chorobu, mŕtvicu alebo dokonca rakovinu.

Neberte tieto dva odseky ako sťažovanie na nespravodlivý svet, naopak. My totiž máme, na rozdiel od našich hladujúcich predkov, na výber. V podstate si žijeme ako prasiatka v žite, ale ako to s takými prasiatkami dopadne?

Tukových zásob neustále pribúda. Akým spôsobom?

Uvádza sa, že za súčasný nárast obezity môže priemerný denný prebytok príjmu energie 200 – 400 kJ. To nie je veľa, však? Sú to zhruba 2 čokoládové mačacie jazýčky alebo malé pivo. Energetické nároky sa navyše počas života menia Za pár rokov sa tak môžeme postupne dopracovať až k 20 kg nadváhe. Čo sa vlastne v tele s touto extra porciou energie deje?

Ako iste viete, energiu prijímame vo forme sacharidov, tukov, bielkovín a niektorí podstatnú časť v alkohole. Počas jedenia a trávenia sa nám do krvi vyplavuje hormón pankreasu – inzulín, ktorý sa nepodieľa len na regulácii hladiny cukru v krvi, ale reguluje metabolizmus všetkých živín. Inzulín sa viaže na receptory buniek v cieľových tkanivách a umožňuje vstup živín z krvi do buniek. Bunky informuje, že teraz máme obdobie hojnosti, bude sa syntetizovať jedna radosť a čo sa nevyužije, uloží sa do zásob na horšie časy.

O zásobách energie sme si už pár informácií povedali minule v Ja, KetoDiet a beh na dlhú trať 2. Teda v pečeni a vo svaloch máme obmedzené množstvo zásobnej glukózy vo forme glykogénu. Cukor, ktorý nevyužijeme a nezmestí sa do glykogénu, sa v pečeni a tukovom tkanive mení na tuk (preto nestačí obmedziť príjem tukov a nahradiť ich cukrami). Tuk je skvelý ako zásobáreň energie, má však aj svoje nevýhody. Nie je rozpustný vo vode, preto je jeho transport krvou a v bunkách zložitejší. Na využitie energie z tuku potrebujete tiež viac kyslíka, než na využitie energie z glukózy. Ak bunky nestíhajú tuk spracovať, hromadia sa v nich medziprodukty metabolizmu, ktoré môžu byť nebezpečné. Niektoré tkanivá vrátane mozgu a červených krviniek preto mastné kyseliny (tuk) na premenu energie nevyužívajú a sú závislé od glukózy.

Zdravé tukové tkanivo je veľmi dôležité

Zdravé tukové tkanivo je pre nás veľmi dôležité a mali by sme sa k nemu správať pekne. Mechanicky chráni orgány, tepelne izoluje, je špecializované na skladovanie tukov a chráni tak organizmus pred ich možným toxickým pôsobením. Pomocou tzv. adipokinov, ktoré uvoľňuje do krvi, sa rozpráva s ostatnými orgánmi vrátane pečene a mozgu a podieľa sa na regulácii metabolizmu. Keď klesne množstvo živín v krvi, zníži sa vyplavovanie inzulínu a stúpne množstvo glukagónu (sused inzulínu z pankreasu s opačnými názormi). Glukagón informuje pečeň, že je potrebné uvoľniť glukózu zo zásob do krvi, aby jej bolo dostatok pre mozog, krvinky a ďalšie bunky. Ak zásoby nestačia, musí sa vyrobiť z aminokyselín, laktátu a glycerolu. A pre ostatné tkanivá je potrebné uvoľniť mastné kyseliny z tukových zásob.

Ak do tukového tkaniva neustále pridávame viac tuku, ako neskôr uvoľníme, tukové tkanivo rastie. Jednak rastie počet buniek, ale sa aj rýchlejšie zväčšuje ich objem. Tukové bunky sú v tomto unikátne a majú pomerne veľkú trpezlivosť, ale čo je veľa, to je veľa. Snažia sa signalizovať mozgu, že už toho majú plné zuby a bolo by potrebné znížiť príjem a „prevetrať faldy“, lenže mozog občas tieto signály ignoruje.

Nakoniec sa začnú dusiť a prskať okolo seba rôzne látky. Viac tuku sa do nich jednoducho nevojde. Preto to vzdajú a situáciu sledujú podobne ako Jára Cimrman olympiádu – len ako veľmi zanietený divák. Chronický zápal celú situáciu zhoršuje. Takže namiesto toho, aby tukové tkanivo po jedle glukózu a tuky prijímalo, začne ignorovať inzulín a mastné kyseliny, naopak, uvoľňuje. Z toho sa neskôr môže zblázniť pečeň, svaly a ďalšie orgány, ktoré sa potom tiež stávajú voči chudáčisku inzulínu rezistentnými.

Výsledkom je hyperglykémia, dyslipidémia a porušenie metabolizmu všetkých živín.

Nakoniec to zabalia aj bunky pankreasu produkujúce inzulín, pretože sa s ním aj tak nikto nebaví, a sú z toho všetky už spomínané patálie spojené s obezitou.

obezita-ketodiet-pavla

A ako je to s proteínmi?

Proteíny, čiže bielkoviny, patria medzi najdôležitejšie biomolekuly v ľudskom tele. Skladajú sa z aminokyselín, ktorých poradie je kódované v DNA. Plnia štruktúrnu, regulačnú, imunitnú, transportnú funkciu a veľa ďalších. S proteínmi to nie je ako so zdrojom energie úplne jednoduché, pretože sa na rozdiel od sacharidov (vrátane cukrov) a tukov neukladajú do zásoby. Čo prijmeme navyše a čo sa odbúra z vlastných zdrojov, to sa musí ihneď spracovať. V závislosti od energetického stavu organizmu sú aminokyseliny buď plne zoxidované (je z nich uvoľnená energia), alebo sa ich uhlíková kostra využíva na tvorbu glukózy, eventuálne mastných kyselín alebo ketónov. Potom je tu však ešte problém s amoniakom. Okrem uhlíka a vodíka totiž aminokyseliny obsahujú aj dusík, ktorý sa uvoľňuje vo forme toxického čpavku. S tým si vie poradiť len pečeň a obličky, preto sa hovorí, že sú pri proteínovej diéte preťažované, ale ony len vynaložia o niečo väčšie úsilie ako zvyčajne. Príjem proteínov je aj z týchto dôvodov organizmom kontrolovaný o niečo prísnejšie ako príjem sacharidov a tukov. Tuky a cukry si totiž do tukovej vrstvy uložíme ľahšie.

Z pohľadu fyziky je každý prijatý kJ rovnaký, ale organizmus sa na to pozerá trochu inak. Ako môžu jednotlivé živiny ovplyvňovať príjem a výdaj energie a našu energetickú bilanciu? O tom zas nabudúce.

vaša Pavla

 

Hyperglykémia
Pri hyperglykémii bude vaša hladina cukru v krvi príliš vysoká a vo vašom tele môže spôsobiť nežiaduce cievne zmeny.
 
Dyslipidémia
Dyslipidémia znamená, že sa vám v krvi zvyšuje množstvo lipidov alebo lipoproteínov – zvyšujú sa TAG (triacylglyceroly), LDL („ten zlý“) cholesterol a znižuje sa hladina HDL („toho dobrého“) cholesterolu.
 
 
Predchádzajúci článok: Ja, KetoDiet a beh na dlhú trať 2

 

 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

  • Heureka
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard