Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu
  • Vážení zákazníci, s ohľadom na aktuálnu situáciu sme pristúpili k dočasnému obmedzeniu možnosti platby dobierkou, aby sme minimalizovali osobný kontakt s dopravcom. On-line platby naďalej fungujú. Ďakujeme za pochopenie.

Nemôžete v noci spať? Vieme, čo s tým!

Zízate celú noc do stropu a namiesto počítania ovečiek počítate minúty, kedy už budete môcť vstať? Vyskúšajte 8 tipov na lepší spánok a prebúdzajte sa svieži a oddýchnutí.

Poznáme to všetci. Sedíme večer na gauči, zatvárajú sa nám oči, ľahneme si do postele a razom sa nám hlavou začne preháňať tisíc myšlienok, zaspať sa nám nedarí a čím viac zaspať chceme, tým bdelejšie sa cítime. Alebo zaspíme hneď, ale počas noci sa niekoľkokrát bez zjavnej príčiny prebúdzame.

Ak sa budíte nevyspatí pravidelne, spozornite. Kvalitný a dlhý spánok je potrebný na správne fungovanie nášho tela. Ako zaspať rýchlo a spať celú noc?

1. Nastavte si pravidelný režim

Jeden deň zaľahnete už o ôsmej, inokedy si do polnoci čítate, do práce vstávate na šiestu a cez víkend potom vyspávate doobeda? Toto je jedna z najčastejších chýb chronických nespáčov. Skúste každý deň zaspávať v rovnaký čas s odchýlkou maximálne 15 minút. A, čo asi budete počuť neradi, platí to aj pre prebúdzanie. Nastavte si aj cez víkend budík na rovnaký čas ako v pracovných dňoch. Paradoxne sa vyspíte lepšie a budete sa prebúdzať sviežejší. Keď to vydržíte aplikovať dlhší čas, telo si na svoj režim zvykne, zaspíte žmurknutím oka a časom budete vstávať bez budíka.

2. Vytvorte si večernú rutinu

Ako telo uspať? Predspánkovým rituálom! Keď budete každý večer pred spaním vykonávať rovnaké úkony v rovnakom poradí, telo pochopí, že bude nasledovať spánok, prepne sa do režimu spánku a zaspíte raz-dva.

Zapáľte si pri večeri vonnú sviečku, vyčistite si zuby, prečítajte si kúsok knižky a potom si ľahnite do perín. Alebo sa pred odchodom do spálne porozprávajte s partnerom o tom, aký ste mali deň, pustite si obľúbenú relaxačnú pesničku a dajte si horúcu sprchu. Možností je veľa, vytvorte si takú rutinu, ktorá vás dostane do pohody.

3. Vyvetrajte seba i spálňu

Jedným zo super večerných rituálov môže byť krátka prechádzka na čerstvom vzduchu. Stačí 10 až 15 minútok, počas ktorých si vyčistíte hlavu, roztriedite zážitky a ľahko sa ukolíšete.

Čerstvý vzduch privítajte aj v spálni! Najlepšia teplota pre ľahké zaspávanie je okolo 17 °C a ideálne je ju dosiahnuť krátkym, ale intenzívnym vetraním tesne pred spaním.

4. Zmeňte čas cvičenia a športovania

Problémy môže robiť aj načasovanie pohybových aktivít. Cvičíte večer, zle sa vám zaspáva, cítite sa nabudene a miesto ležania v posteli by ste išli behať do parku? Skúste cvičenie ráno alebo ihneď po práci. A, naopak, ak večer nešportujete a v čase spánku nepociťujete únavu, skúste podvečer zaradiť pol hodinku akejkoľvek ľahkej aktivity, ktorá vás bude baviť, či už ľahký poklus, jogu alebo len domáci strečing.

Zdravý spánok môžete podporiť aj správnym jedálničkom.5. Stop večernému hodovaniu a nočnému maškrteniu

Aby sa telo mohlo venovať odpočinku a nie tráveniu, posledné jedlo by ste mali dojesť aspoň hodinu a pol pred spaním. Aby vás sladké nelákalo ešte o desiatej v noci, doprajte si večeru plnú bielkovín a vlákniny.

6. Absolútna tma

Vidíte po zhasnutí niečo iné ako čierno? Kúpte si masku na spanie alebo zatemňovacie závesy. Akékoľvek svetlo môže váš spánok rušiť.

Mobil v posteli? Nie, vďaka, radšej knihu. To isté totiž platí aj o svetle elektrických prístrojov. Modré svetlo, ktoré vydávajú, ruší tvorbu melatonínu, hormónu, ktorý reguluje spánok a tvorí sa iba v tme. Vytiahnite na noc zo zásuvky všetko, čo svieti, a aspoň hodinu pred plánovaným zaspaním nepozerajte na displeje. Uvidíte, že si viac užijete hodinku strávenú s partnerom, deťmi alebo knižkou než s telefónom v ruke a bezcieľnym skrolovaním na sociálnych sieťach.

7. Príjemné témy

Hovoríte večer partnerovi o tom, ako vás rozčúlila kolegyňa, horia vám termíny alebo ako ste hodinu trčali v kolóne? Skúste tieto témy vynechať a namiesto toho sa večer porozprávajte o tom najkrajšom, čo ste za deň zažili, o tom, čo sa vám podarilo a na čo sa tešíte. S príjemnými myšlienkami po pohodovej konverzácii vplávate do ríše snov raz-dva.

8. Relaxácia, dýchanie a uvoľnenie

Cítite, že sa pred spaním potrebujete dostať do pohody, uvoľniť sa a zrelaxovať? Vyskúšajte ľahký strečing, dychové cvičenia, meditáciu. Alebo si jednoducho len sadnite a nechajte všetko plynúť. Spomínajte na pekné zážitky, pustite si pohodovú hudbu, zatvorte oči, sústreďte sa na svoj dych. Príjemné sny sú potom zaručené.

 

Autor: Andrea Skolková

Fotografie: KetoDiet, Veronika Hábová

 

Pokračujte v čítaní a prečítajte si náš článok z MDŽ o tom, ako byť svojská a mať sa rada.

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov