Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

Emocionálni jedáci: Nepatríte k nim? Naučte sa zvládať emočný hlad

Prejete sa čokoládou, keď ste v strese? Pri televízii zjete bezmyšlienkovite balíček čipsov alebo prídete unavení z práce a zjete celú nanukovú tortu? Hľadáte útechu v jedle a jete aj vtedy, keď nie ste hladní? Potom patríte k takzvaným emocionálnym jedákom a emočný hlad je váš hlavný problém. Nečudujte sa, že sa vám nedarí schudnúť. Poradíme vám, ako s tým bojovať.

Emočné jedenie je odpoveď na naše emócie. A za nezdravými stravovacími návykmi a prejedaním stoja veľmi často práve emócie, ktoré si ani nemusíme uvedomovať. V prípade emočného hladu sa výber jedla zakladá čiastočne na tom, ako sa cítite v konkrétnej chvíli, keď sa rozhodujete, či, čo a koľko toho zjete. Ak jete „dôvtipne“, potom si uvedomujete svoje pocity a môžete ľahšie ovplyvniť to, čo skutočne zjete.

Signály, podľa ktorých emočný hlad spoznáte

  • Nepamätáte si, kedy ste naposledy skutočne cítili fyzicky hlad. Jete vtedy, keď vás posadne túžba, v bruchu vám neškvŕka a mnohokrát si ani nespomeniete, kedy ste naposledy jedli v dôsledku hladu.
  • Vaša prvá myšlienka smeruje k jedlu, a to v akejkoľvek situácii. Prežívate konflikt, sklamanie, čokoľvek negatívneho či pozitívneho, vaša prvá myšlienka znie „kde je jedlo?“. Ak jete kedykoľvek, keď zažívate nejaké nepríjemné emócie, alebo sa chcete psychicky lepšie cítiť, ste emocionálny jedák. Je potrebné nájsť iné spôsoby, ako „nakŕmiť“ svoje pocity.
  • Keď ste plní, cítite úzkosť. Ak jete nepretržite, a to aj pred spaním, pretože sa bojíte, že budete hladní, ste emocionálny jedák.
  • Jedlo považujete za najdôležitejšiu aktivitu vo svojom živote. Patrí jedlo na prvé miesto vášho rebríčka najmilších činností? Potom nejete z dôvodu fyzického hladu, ale emočného. Veľmi často to mávajú ľudia s nadváhou alebo obezitou, ktorí v minulosti svoje bolesti kompenzovali jedlom. Platí, že ak sa vám s tým nepodarí niečo urobiť, nemôžete schudnúť.
  • Nikdy nevydržíte s diétnym plánom. Ak ste už mnohokrát začínali s nejakou diétou, ale nikdy ste ju nevydržali, potom ste pravdepodobne nikdy poriadne nevyliečili korene emočného jedenia.
  • Cítite naliehavú potrebu jesť hneď teraz. Nechcete čakať na potom. Svoju emočnú bolesť potrebujete zmierniť okamžite, a to pomocou jedla.
  • Jete automaticky, bezmyšlienkovite a neprestávate, ani keď ste plní. Emočné prejedanie vychádza z toho, že chcete prekryť nejakú bolesť, chcete otupiť emócie, ktoré vás trápia, a tak vám je fuk, že si pridávate a že vás potom bolí napríklad brucho. Trpíte pocitom viny, že ste sa zase prejedli a vyčítate si to. Sľubujete si, že nabudúce to už neurobíte.

Ako sa vymaniť z emocionálneho jedenia

Je dôležité, aby ste si nevyčítali, že máte slabú vôľu. Bohužiaľ, emočný hlad ide mimo vašu vôľu. Stokrát si môžete povedať nie a aj tak to nezvládnete. Ale aj s emočným hladom sa dá niečo robiť, bez trpezlivosti to však nepôjde. Skúste tento trik, vďaka ktorému by sa vám to mohlo podariť.

Pravidlo vedomej pauzy

Táto pauza vytvára medzeru medzi impulzom na jedenie a jedením. Uvedomte si moment rozhodnutia. Nalaďte sa na to, čo cítite, a na intenzitu hladu. Snažte sa upokojiť, aby ste sa dokázali rozhodnúť s jasnou mysľou. Tým, že si doprajete prestávku, prekabátite svoje telo, takže si bude myslieť, že ste v pohode. Zámerne ho spomalíte, čo vám umožní rozhodnúť sa správne. Toto pravidlo využite vždy, keď sa chystáte jesť, keď premýšľate, že si pridáte, a keď sa snažíte určiť svoje pocity.

A ako konkrétne na to?

Na chvíľu sa zastavte a doprajte si aspoň desať sekúnd, než si začnete uvedomovať svoje pocity. Pochopte ich, popíšte niekoľkými slovami, ČO cítite (smútok, zlosť, radosť...), potom poslúchnite svoje telo. Ako reaguje? Potíte sa? Máte zaťaté päste alebo rýchlo dýchate? Hovorte si: prejde to, prežijem to, hlavne pokoj a tak podobne. Urobte si pauzu a pomaly dýchajte nosom, opakujte asi 10-krát. Až potom sa rozhodnite. Sami si vyberte, či zjete menšiu porciu, alebo si ju vôbec nedáte, alebo zjete len jeden hlt, prípadne si doprajte alternatívy v podobe prechádzky či meditácie.

Náš tip

Navyše môžete skúsiť toto...

  • Odíďte do inej miestnosti alebo z bytu, hlavne nebuďte v blízkosti chladničky.
  • Prenasledujú vás chute? Vezmite si žuvačku alebo si vyčistite zuby. Tým zmiernite emočne podmienenú chuť jesť. Alebo sa napite, nie nadarmo sa hovorí, že hlad je prezlečený smäd.
  • Skúste si vyberať potraviny s vysokým obsahom proteínov, pretože bielkoviny viac zasýtia ako sacharidy, teda toho ani v prípade emocionálneho jedenia toľko nezjete. Siahnuť môžete aj po hneď hotových proteínových jedlách, ktoré majte poruke, keď vás prepadne „vlčí hlad“.

 

Autor: Aši

Fotografie: Depositphotos, KetoDiet

 

Predchádzajúci článok: Kritické obdobia ženy. Kedy najčastejšie priberajú na hmotnosti a prečo?

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov