Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu
Plováček - BLACK FRIDAY (23.11. - 29.11.)

10 najväčších mýtov o ketodiéte. Verili ste im tiež?

Príliš veľa bielkovín, zložité skladanie jedálneho lístka alebo hlad? Tieto a množstvo ďalších mýtov týkajúcich sa obľúbenej a hlavne fungujúcej ketodiéty kolujú internetom. Ktorým z nich ste uverili tiež? Poďme zistiť, ako to s nimi naozaj je.

Ketodiéta alebo tiež bielkovinová, ketónová či proteínová diéta je obľúbeným a rokmi prevereným spôsobom zhadzovania nechcených kilogramov. S ketodiétou nielenže schudnete, ale zmeníte aj svoj pohľad na zdravé stravovanie. Naučíte sa jesť pravidelne, pripravovať si zdravé a chutné jedlá s množstvom zeleniny, piť dostatok obyčajnej vody, ale tiež sa začnete konečne hýbať. A na šport sa budete dokonca tešiť! Dohromady tak jednoducho odštartujete svoj nový zdravší životný štýl.

Keď však doma, v kancelárii alebo na káve s kamarátkami zmienite, že sa chystáte pustiť do ketodiéty, môžete sa stať terčom nemiestnych až hanlivých poznámok, ktoré vás chtiac-nechtiac „nahlodajú“. Aké omyly sú tými najčastejšími?

1. Budete cítiť hlad

Ruku na srdce. Koľkokrát denne teraz jete? Pri ketodiéte vás čaká porcia kvalitných bielkovín spolu so zeleninou a zdravými tukmi hneď 5-krát denne. Bielkoviny vás skvele zasýtia, ochránia svaly a ketóza, do ktorej sa vaše telo po 2 až 4 dňoch po zmene stravy prepne, zabezpečí, že začnete energiu čerpať z uložených tukových zásob. Nebudete sa teda cítiť hladní, ale, naopak, svieži a plní elánu.

Pokiaľ ste pri diéte hladní, je možné, že nemáte dostatok tukových zásob, a preto vaše telo nemôže čerpať energiu z uložených tukov. Ketodiéta potom nie je tým správnym spôsobom na redukciu vašich pár kíl navyše. Skúste sa držať zásad zdravého stravovania – jedzte pravidelne, vynechajte sladkosti vrátane limonád a biele pečivo, znížte porcie príloh s vysokým obsahom sacharidov, ako sú cestoviny alebo ryža, a dbajte na dostatok bielkovín. Ako ľahko do stravy bielkoviny dostať? Nahraďte dve bežné jedlá denne napríklad proteínovými nápojmi. A keď pridáte navyše aj pravidelný pohyb, čoskoro budete so svojou postavou zase spokojní.

2. Váš jedálny lístok bude nuda

Bojíte sa, že budete pri ketodiéte jesť stále to isté dookola? Ale vôbec nie. Vaša strava sa bude skladať zo sladkých i slaných proteínových jedál a nápojov, ako sú bielkovinové smoothie, raňajkové kaše, polievky, omelety, palacinky, cestoviny alebo pudingy, ale doprajete si aj mäso, ryby, mliečne výrobky, ako sú syry, tvaroh či grécky jogurt, veľa zeleniny, ovocia a pridáte aj zdravé tuky – oriešky, semienka, oleje alebo avokádo. A to všetko v najrôznejších príchutiach a kulinárskych úpravách. Využiť môžete aj inšpiráciu v podobe zdravých receptov, ktoré sme pre vás pripravili.

 
TIP na sladké bez výčitiek!

Vyskúšajte jeden zo skvelých a okamžite hotových lowcarb proteínových dezertov.

3. Poskladať si správne jedálny lístok je príliš zložité

Mysleli ste si, že prichystať si, nakúpiť a ešte k tomu poskladať potraviny tak, aby ste sa dostali do vytúženej ketózy, je nad vaše sily? Presné množstvo sacharidov, bielkovín a tukov si však sami počítať nemusíte. Stačí, keď si vyberiete jeden z diétnych a navyše aj cenovo výhodných balíčkov, ktoré naše skúsené výživové poradkyne poskladali tak, aby sa vám pekne chudlo. Tešte sa na pestré jedlo aj na prehľadnú brožúru, ktorá vás celým vaším diétnym plánom prevedie. A ak by vám náhodou chýbala názorná ukážka denného menu, nechajte sa inšpirovať vzorovými jedálnymi lístkami, ktoré zdarma stiahnete vo vernostnom klube Moja KetoDiet.

 
Neviete, ktorý diétny plán zvoliť? 

Nechajte rozhodnúť šikovnú BMI kalkulačku.

4. Budete jesť nadbytok bielkovín

Viete, koľko bielkovín denne by ste mali zjesť bez toho, aby ste držali proteínovú diétu? Je to 1 až 1,3 g bielkovín na 1 kg ideálnej hmotnosti. Ak sa navyše často hýbete alebo máte viac ako 50 rokov, norma sa zvyšuje dokonca na 1,5 g bielkovín/1 kg. V ketodiéte sa dostanete približne na 90 g bielkovín denne, čo pre vás pravdepodobne znamená, že bielkoviny zvýšite v strave len nepatrne. Bielkovín by ste jedli veľa v prípade, že by ste sa dostali na množstvo 3 g/kg. Na tieto hodnoty sa dostávajú maximálne profesionálni kulturisti.

5. Poškodíte si pečeň a obličky

Ak potrebujeme schudnúť, nie je ketodiéta pre naše telo výrazne väčšou záťažou než iný spôsob chudnutia. „Ide o krátkodobú záležitosť, ktorá našu pečeň či obličky nezaťaží viac než dlhodobá nadváha či obezita. Tá podľa môjho názoru predstavuje omnoho vyššie zdravotné riziko,“ upozorňuje hlavná výživová poradkyňa KetoDiet Martina Dvořáková, ktorá sa zdravému stravovaniu venuje už viac ako 15 rokov. Vaše orgány vám tak budú vďačné, keď sa nadváhy zbavíte raz a navždy.

Než sa však do ketodiéty pustíte, mali by ste byť zdraví. Preto si skočte k praktickému lekárovi na preventívnu prehliadku, ak ste ju v posledných dvoch rokoch neabsolvovali. Dôležité je tiež nemať žiadnu z kontraindikácií. Ketodiétu neodporúčame držať napríklad tehotným a dojčiacim mamičkám alebo ľuďom liečiacim sa na cukrovku I. typu či s problémami s vnútornými orgánmi.

6. Postihne vás sacharidová chrípka

Každý začiatok býva zložitý a nesie so sebou zmeny, či už ide o novú stravu, alebo prvý výbeh. Preto sa možno domnievate, že štart diéty pre vás bude peklo. O ketodiéte sa totiž traduje, že vás čaká únava, hlad, bolesti hlavy či zápcha. Inak povedané, že vás dostane sacharidová chrípka. Tieto stavy sa naozaj môžu objaviť, ale tiež nemusia. Každé chudnutie prebieha inak a ak sa niektorý z príznakov dostaví, nebojte sa. Ide o prirodzenú reakciu vášho tela na zníženie sacharidov v strave, ktorá bude trvať maximálne pár dní. S nástupom ketózy, keď si váš organizmus ako primárny zdroj energie miesto sacharidov vyberie tuky, potom odznie.

 
Ako s prípadnými príznakmi sacharidovej chrípky zatočiť?

Prečítajte si naše tipy.

7. Čaká vás jojo efekt

O tom, či sa po úspešnom schudnutí dostaví nechcený jojo efekt, rozhodnete len vy sami. Po každej diéte môže tento obávaný jav nastať, ale dá sa mu jednoducho predísť. Stačí, keď sa po ukončení chudnutia nevrátite k svojej pôvodnej strave. Bola by predsa len škoda zahodiť štíhlejšiu postavu a s ňou aj novonadobudnutý zdravý stravovací režim, na ktorý ste si konečne zvykli. V diétnych plánoch KetoDiet vás navyše čakajú 3 po sebe idúce rovnako dlhé kroky, vďaka ktorým sa postupne vrátite k bežnému vyváženému zdravému stravovaniu, čo nás privádza k ďalšiemu mýtu.

8. Je to nastálo

Veľa ľudí si myslí, že keď sa raz pustí do diéty, už s ňou nesmie nikdy prestať. Tak to však nie je. Nie je ani pravda, že sa po ketodiéte už nebudete môcť vrátiť k sacharidom. Pri poctivom prejdení všetkých 3 krokov proteínovej diéty sa totiž pozvoľna vraciate k zdravému stravovaniu vrátane sacharidov. Dôležité je však vedieť, po ktorých siahnuť. Vyberať by ste si mali tie komplexné, ktoré nájdete v celozrnnom pečive, ovsených vločkách, zemiakoch alebo strukovinách. Naopak, vyhnúť by ste sa mali jednoduchým a skrytým cukrom, ktoré na vás číhajú v sladkostiach, trvanlivých potravinách vrátane polotovarov alebo v sladkom pečive.

Jedálny lístok s obmedzeným množstvom sacharidov vám vyhovuje? Potom môžete po ketodiéte prejsť k tzv. LCHF (Low Carb High Fat) štýlu stravovania, keď zostanete pri optimálnom množstve bielkovín a vo svojej strave zvýšite tuky.

9. Po jednom prešľape musíte začať znova

Nielen pri ketodiéte, ale aj v živote platí, že po jednom prešľape nie je všetko stratené. Preto si jednorazové pošmyknutia, alebo ak chcete prehrešky, nevyčítajte a nezahadzujte úsilie, ktoré ste doteraz na ceste za štíhlejšou postavou vynaložili. Bez výčitiek a s úsmevom na perách pokračujte ďalej.

Pozor si však dajte na následnú zákernú reakciu „keď už, tak už“, ktorá často po prešľape nasleduje. V praxi vyzerá tak, že si poviete, že „keď už som si dala jeden štvorček čokolády, tak ju môžem zjesť celú.“ Tým by ste si svoje snaženie naozaj pokaziť mohli.

10. Schudnete rovnako ako vaša kamarátka

Že vaša kolegyňa schudla úžasných 20 kilogramov? To je skvelé a prajte jej to! Vy sami sa však na jej úspech, ak ho nevyrovnáte, neupínajte. Každý človek chudne inak. Záleží na mnohých faktoroch, ako sú vek, pohlavie, diétna minulosť, zdravotný stav, skladba tela, výška nadváhy a predovšetkým aj na psychickom rozpoložení. Radujte sa z každého kilogramu, z každého centimetra. Pozitívny prístup je totiž polovica úspechu.

Chýba vám podpora a motivácia? Pridajte sa k našej uzavretej facebookovej skupine, kde to žije. Jedinou podmienkou pre vstup medzi ostatných bojovníkov s kilami navyše je byť členom vernostného klubu Moja KetoDiet.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: KetoDiet, Depositphotos

 

Predchádzajúci článok: Vláknina podporí nielen vaše chudnutie. Všetko, čo o nej potrebujete vedieť

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov