Zelená výpredaju! Produkty v pôvodnom kabátiku so zľavou až 40 %Vyberte si. Len do vypredania zásob.

Vajcia ako (nielen) veľkonočná superpotravina

12. 4. 2022Tento článok vám zaberie 5 min čítaniaredakcia KetoDiet

Premýšľate nad tým, ako si spestriť menu počas chudnutia? Snažíte sa o redukciu hmotnosti a neviete, či vajcia zaradiť do svojho jedálneho lístka? Iste vás teraz potešíme, pretože vajíčka doň zaručene patria. Poďme sa na túto superpotravinu pozrieť trošku zblízka.

Vajcia je zdroj prírodných bielkovín, vitamínov a telu prospešných látok.

Šibi-ryby, mastné ryby, davaj vajcia…

Na Veľkú noc máme doma všetci určite veľké množstvo vajíčok. Čo s nimi? Samozrejme, že si z nich urobíme niečo dobré! Ale pozor, aj keď sú vajcia takzvanou superpotravinou, tak aj v tomto prípade platí, že všetkého veľa škodí. Koľko vajec teda denne zjesť?

Všeobecne platí, že desať až dvanásť vajec týždenne zdravému človeku jedine prospeje. Vajcia sú skvelým zdrojom prírodných bielkovín, vitamínov a telu prospešných látok.


Aby naše telo získalo rovnaký príjem bielkovín, ako obsahuje jedno vajce (zhruba 6 g), museli by sme zjesť asi 300 g mäsa.


Čím sú vajcia prospešné pre naše zdravie?

  • vysoký obsah kvalitných bielkovín
  • nízky obsah sacharidov a cukru
  • zdroj vitamínov (D, A, B, C, E aj K)
  • zdroj kyseliny listovej
  • zdroj živín a minerálov (horčík, vápnik, draslík, železo…)
  • okrem iného sú vajcia ľahko stráviteľné
Tri najväčšie mýty o vajciach a prečo sú vajcia prospešné pre naše zdravie aj pri chudnutí?

Tri najväčšie mýty o vajciach

  • Vajce zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. To je jeden z najväčších, teraz už vyvrátených, mýtov. Pokiaľ ste zdraví a netrpíte zvýšeným obsahom cholesterolu v krvi, nie je nutné báť sa konzumácie vajec, ba naopak. Vajcia navyše obsahujú aj lecitín, ktorý priaznivo pôsobí proti ukladaniu cholesterolu v tele.
  • Prepeličie vajcia obsahujú menej cholesterolu ako slepačie. Ďalší z mýtov, ktorý môžeme ľahko vyvrátiť. Prepeličie vajcia majú veľmi podobné zloženie ako slepačie vajcia. Jediným rozdielom medzi vajcami je ich veľkosť. Prepeličie vajce je asi 6-krát menšie ako slepačie, takže obsah cholesterolu je nižší iba v pomere veľkosti jedného žĺtka.
  • Vajcia sú hlavným zdrojom salmonelózy. Vo veľkochovoch sa v súčasnej dobe vykonávajú pravidelné kontroly prítomnosti salmonely, takže jej výskyt je výnimočný.
Je veľký rozdiel medzi kvalitou vajec, ktoré kúpite v supermarkete alebo od drobných chovateľov hydiny.

Nie je vajce ako vajce

Kupované alebo domáce? Klietkový chov, voľný chov alebo azda BIO? A je medzi tým vôbec nejaký rozdiel? Mnohí z vás určite niekedy premýšľali nad tým, či sa od seba nejako líši vajce, ktoré znesie sliepka v klietke alebo sliepka v kurníku na dvore. Ako to teda naozaj je?

Bohužiaľ, nie všetko, čo je na oko lepšie, je naozaj kvalitnejšie.

  • Klietkový chov je u nás už zakázaný, ale je chov sliepok bez klietok naozaj taký, ako si predstavujeme? Čítajte ďalej.
  • Chov bez klietky znamená, že sliepky nie sú chované v klietkach, ale to je asi tak všetko. Takéto sliepky sú väčšinou v halách a budovách a nikdy neboli vypustené von. Výhodou oproti klietkam je to, že zostávajú dlhšie aktívnejšie, pretože sa môžu viac pohybovať. To sa potom prejavuje aj na kvalite škrupiny a vajca. Tento chov je u nás najčastejší.
  • Voľné, čiže BIOvajce, je vajce, ktoré znesie sliepka vo voľnom výbehu. Ten sa však dá definovať opäť dvoma spôsobmi:
    • Komerčný chov, keď sliepky síce nebehajú celý deň po zelenom dvore, ale nie sú v halách. Žijú na otvorenom priestranstve, kde nemajú prístup k prirodzenej strave. Do kŕmnej zmesi sa im miešajú hormóny, aby produkcia vajec bola čo najväčšia. Vajíčka tak nebudú kvalitnejšie ako tie, ktoré sú z chovu bez klietky.
    • Malochov (BIOvajcia), keď majú drobní chovatelia niekoľko desiatok sliepok na veľkom trávnatom dvore s voľným vstupom dovnútra a von. Sliepky tak majú prístup k prirodzenej strave. Vajcia z malochovov sú tie najkvalitnejšie a plné živín.

Ako zaradiť vajíčka do stravy?

Vajcia sú super multifunkčnou potravinou so skvelými výživovými hodnotami. Nemusíte sa ich teda báť ani v prípade, že držíte proteínovú diétu. Do proteínovej diéty môžete vajcia zaradiť už od 1. kroku, keď do diéty medzi ketojedlá zakomponujete 2 bielky denne ako výborný zdroj bielkovín.

Od 2. kroku diétneho plánu si už môžete dopriať 2 celé vajíčka. Tie vám nahradia jedno proteínové jedlo denne alebo s nimi môžete vylepšiť aj jedno ketojedlo. V takomto prípade si však nezabudnite jedlo správne rozdeliť tak, aby vám omylom nevznikli dve plnohodnotné porcie.

TIP!

Vyskúšajte naše recepty (nielen) z vajíčok!

  • Ak máte radi slané, odporúčame vám vyskúšať vaječné mafiny s cuketou, ktoré si určite zamilujete.
  • Na Veľkú noc by na stole nemala chýbať ani tradičná nadýchaná veľkonočná plnka.
  • Ako veľkonočný tip vám ponúkame vajíčkovú nátierku, ktorá sa skvele hodí na chlebíčky. Namiesto veky však radšej použite náš veľmi obľúbený proteínový chlebík, ktorý následne môžete ozdobiť reďkovkou, šalátom, rukolou alebo pažítkou. A dobrota je na svete!
  • Vajíčka sú nenahraditeľnou ingredienciou aj pri pečení, takže ak sa tento rok na Veľkú noc chystáte piecť, určite by ste nemali zabudnúť na nášho favorita, ktorým je poctivý veľkonočný mazanec. Môžete si na ňom pochutnať už od 2. kroku diétneho plánu!
  • Na odľahčenie si pripravte jarný zeleninový šalát, ktorý sa skvele hodí na popoludňajšiu desiatu alebo ľahkú večeru.
skupina autorov redakcia KetoDiet

Autor

redakcia KetoDiet
Profil autora 

Píšeme pre vás o nových produktoch, o najrôznejších akciách, o vašich premenách alebo napríklad o tom, ako variť zdravo bez zbytočného cukru.

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-⁠mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov