Týždeň zliav navyše! Využite Black Friday a objednajte so zľavou až 70 %. Len do nedele 4. 12. Tak rýchlo do e-shopu!

Mám tučné dieťa. Ako riešiť nadváhu a obezitu u detí?

15. 11. 2022Tento článok vám zaberie 9 min čítaniaNikola Nevečeřalová

Kedy už vaša ratolesť z roztomilej bacuľatosti nevyrastie? Ak má vaše dieťa nadváhu alebo je dokonca obézne, treba to začať riešiť. Pomôžte svojmu dieťaťu cítiť sa zase dobre.

Obezita u detí môže byť spôsobená nadbytkom sladkostí

Ako zistiť, či má dieťa nadváhu?  

Deti vedia byť bezprostredne úprimné, a preto je ich váha citlivá téma. Možno je vaše školopovinné dieťa stále ľahko pribraté a neprišlo vám, že by ste s tým mali niečo robiť. Potom si však spolužiaci prestali brať servítky pred ústa a problém bol na svete. Zistite, ako na tom vaše dieťa je.  

BMI kalkulačka pre deti  

Aj u detí je možné spočítať BMI = Body Mass Index, teda výpočet ideálnej váhy podľa výšky. Na výpočet môžete použiť akúkoľvek BMI kalkulačku alebo sa pustiť do matematického príkladu.  

BMI = hmotnosť (kg) / (výška v metroch)²  

U detí však počiatočným výsledkom nekončíme. Ďalej sa pracuje s percentilovými, resp. normalizovanými hodnotami a ich rozpätím (pozri tabuľku hodnôt BMI a graf ideálnej hmotnosti nižšie). Tu ľahko zistíte, či má dieťa podváhu, priemernú váhu, nadváhu alebo je dokonca obézne.   

Tabuľka BMI detí. Podváha, priemerná váha až obezita.

 

Tabuľka – graf ideálnej hmotnosti dieťaťa, konkrétne dievčat 0 – 18 rokov

Graf ideálnej váhy dieťaťa, dievčatá 0 – 18 rokov podľa BMI
Zdroj: Štátny zdravotný ústav ČR, Celoštátny antropologický výskum

 

Výživový špecialista Jiří Skála vysvetlí percentilové rozpätia.

  • Zvýšenú hmotnosť majú deti, ktorých hodnoty BMI sa pohybujú v rozmedzí 75. až 90. percentilu.
  • Nadmernú hmotnosť hraničiacu s obezitou predstavujú hodnoty tesne pod 90. a nad 90. percentilom. Súvisia väčšinou s nadmerným rozvojom tukovej zložky.
  • Obezitu u detí predstavujú jednoznačne hodnoty nad 95. až 97. percentilom.
  • Naopak, hodnoty pod 25. percentilom poukazujú na zníženú hmotnosť.
  • Hodnoty pod 3. percentilom sú alarmujúce. Je nutné zistiť príčinu takejto nízkej hmotnosti. Môže ísť až o poruchu príjmu potravy.

Okrem výšky berte do úvahy váhu dieťaťa aj podľa veku. U dospievajúcich chlapcov je napríklad nutné prihliadať na rozvoj svalovej hmoty. Vyššie hodnoty BMI nemusia v týchto prípadoch vždy jednoznačne znamenať zvyšujúci sa podiel tukovej zložky. V každom prípade je vhodné pri hodnotách BMI vyšších ako 85. percentil podrobnejšie vyšetriť obsah tuku v tele.

Otvorte očkovací preukaz svojho dieťaťa. Nenašli ste v ňom náhodou vyššie zobrazený graf váhy podľa výšky u detí?

Najčastejšie príčiny nadváhy u detí
podľa špecialistu na výživu

  • Nesprávna výživa – nadmiera jedál bohatých na energiu, ako sú sladkosti a slané pochutiny bez potrebnej výživovej hodnoty, v kombinácii so sladenými nápojmi.
  • Nedostatok pohybovej aktivity, najmä sedavý spôsob života – príliš časté prilepenie k obrazovke televízie alebo počítača či tabletu.
  • Genetické faktory – ak sa vo vašej rodine vyskytuje nadváha a obezita, genetická predispozícia na vznik obezity sa často prejaví aj pri ďalšej generácii. A to hlavne vtedy, keď má dieťa neobmedzený prísun potravín s vysokým obsahom energie a nie je vedené k pohybovej aktivite.
  • Psychologické faktory – niektoré deti riešia svoj stres, emócie či nudu jedlom, tento vzorec správania často preberajú po svojich rodičoch.
  • Vplyv rodiny – vo väčšine prípadov zabezpečujú nákupy potravín rodičia, preto môžete veľkou mierou ovplyvniť, ako sa vaše dieťa stravuje.
  • Socioekonomické vplyvy – deti pochádzajúce z rodín s nízkym príjmom sú štatisticky náchylnejšie k vzniku obezity.

Zdravotné komplikácie, ktoré hrozia deťom s obezitou

Nielen dospelých, ale aj deti s obezitou môže stretnúť rad vážnych zdravotných problémov, ako sú:

  • cukrovka (diabetes melitus 2. typu) či IGT (porušená glukózová tolerancia),
  • kardiovaskulárne choroby,
  • ortopedické komplikácie.

    „U rastúceho dieťaťa je v kostrovom systéme výrazne zrýchlený metabolizmus. Je preto pochopiteľné, že u dieťaťa s obezitou je kostra výrazne zaťažená a dochádza k častým poruchám. Na chrbtici sa objavujú skoliózy, hrudné kyfózy plus sú nadmerne zaťažené kĺby dolných končatín,“ vysvetľuje ortopedické problémy výživový poradca Jiří Skála.

  • psychické ťažkosti

    „Obézne deti majú štatisticky horší prospech v škole. Ostatní sa im často posmievajú, čo vedie k strate sebadôvery, osamelosti, väčšej nervozite a potenciálne až k rozvoju neurologických problémov, ktoré sa môžu prejaviť až v dospelosti,“ dopĺňa odborník.

Deti v pohybe aj v nepriaznivom počasí predchádzajú obezite.

Ako pomôcť deťom schudnúť?

Dieťa by malo v prvom rade cítiť podporu. Je potrebné nastaviť vhodné podmienky pre aktívnejší a zdravší životný štýl v jeho najbližšom okolí.   

Vzdelávacia inštitúcia by mala umožniť stravovať sa zdravo a deti viesť týmto smerom. Preto by mali z chodieb škôl zmiznúť nápojové automaty, prípadne by sa mohol ich obsah upraviť. Telocvik by nemal byť otravnou, ale vítanou pohybovou prípravou na ďalšie športy, ktorým sa potom dieťa venuje vo voľnom čase. Vaša obec alebo mesto by malo dieťaťu ponúknuť možnosti aktívneho trávenia voľného času, napríklad výstavbou detských ihrísk pre všetky vekové kategórie.  

To hlavné sa však začína doma. Ak ste prišli na to, že vaše dieťa váži viac, než by vo svojom veku malo, nevysvetľujte mu, že musí svoje stravovacie návyky zmeniť a začať sa viac hýbať. Ukážte mu to. Buďte vzorom.

1. Upravte jedálny lístok celej rodine

  • Nakupujte čerstvé potraviny.
  • Naplánujte si pestrý jedálny lístok na celý týždeň. Pestrý neznamená nutne si variť každý deň iné jedlá, ale v rámci jedného celého dňa je potrebné zastúpiť všetky dôležité živiny.
  • Navarte si.
  • Pokojne si jedlá dajte aj vopred do škatuliek.
  • Dodržujte pitný režim a vyhnite sa ochuteným limonádam plných cukru.
  • Nehľadajte v tom žiadne zložitosti.
  • Nemajte doma zásobu sladkostí a polotovarov, nebudete ich mať na očiach.
  • Zoznámte so svojím zámerom blízke okolie, hlavne staré mamy. Určite pochopia, keď ide o zdravie, a nebudú deťom kupovať maškrty. Pre zmenu môžu deťom doniesť vaničku jahôd, hrozna alebo vrecúško mandarínok, záleží na sezóne.

Tipy na zdravé varenie nájdete aj v našich diétnych receptoch.

Vzorový jedálny lístok (nielen) pre deti s nadváhou  

Ako by mohlo vyzerať menu pre deti? Výživový poradca Jiří Skála zostavil kompletný jedálny lístok školáka (7 – 10 rokov) na jeden deň, ktorým sa môžete nechať inšpirovať.  

  • Raňajky
    celozrnná žemľa (50 g), čerstvý syr Lučina, plátok kvalitnej šunky, plátok syra (eidam, 30 % tuku v sušine), 1/2 červenej papriky
  • Dopoludňajšia desiata
    biely jogurt (150 g) rozmixovaný s holandským kakaom (1 lyžička) a medom (1 lyžička), 1 ks ovocia (najlepšie sezónne), ovsené vločky jemné (30 g)
  • Obed
    Prebieha väčšinou v školskej jedálni, preto nie je v našich silách úplne ho ovplyvniť. Vedeli ste však, že existujú odporúčané jedálne lístky pre deti predškolského, mladšieho školského veku aj pre staršie deti? Podľa noriem sa stanovuje energetické zloženie a skladby jedálneho lístka. Prax však býva mnohokrát iná.
    Možno má vaše dieťa možnosť si vopred zvoliť z dvoch variantov jedál. Postrážte jeho výber. Ideálne by nemalo zabúdať ani na polievku.
  • Popoludňajší olovrant
    Pokiaľ má dieťa veľký energetický výdaj, môže si dať ďalší kúsok ovocia alebo müsli tyčinku. Inak stačí zelenina (najlepšie zase sezónna) v kombinácii s napr. vlašskými orechmi (1/2 hrsti).
  • Večera
    Zeleninové rizoto s kuracím mäsom.
    Nemusí byť každý deň nutne teplá. Môžete skúsiť napríklad aj ražný chlieb s domácou tvarohovou nátierkou a zeleninou. Ak máte dve minúty navyše, dajte chlieb opiecť do hriankovača. 
  • Večera č. 2
    2 – 3 hodiny pred spaním, pokiaľ ide o aktívne dieťa s väčším výdajom energie cez deň, môžete zaradiť aj druhú ľahkú večeru. Napr. biely jogurt, zeleninu, jablko.

Poďte svojmu dieťaťu príkladom.
Schudnite a naučte sa zdravo jesť  

Máte aj vy sami nadváhu? Zatočte s ňou jednoducho vďaka keto diéte. Naučíte sa pravidelne jesť, dodržiavať pitný režim aj zdravo variť.  

Spočítajte si BMI, nechajte si poradiť diétny plán a naštartujte tak cestu k zdravšiemu životnému štýlu celej rodiny.

Spočítať si BMI

2. Pravidelne sa hýbte všetci v rodine

Dostaňte deti do pravidelného pohybu. Stačí ich zdvihnúť od obrazoviek a telefónov. A to aj v nepriaznivom počasí. Čo takto vrátiť sa do detských čias, obuť si čižmy a ísť sa spoločne prejsť v daždi? Pubertiak bude najskôr prevracať oči, ale skákanie v kalužiach ho chytí. Len sa nenechajte odradiť jeho prvotnou odpoveďou.

Neviete, aký šport by vaše dieťa bavil? Pozorujte ho. Kope si sem-tam loptu, prechádza sa v prírode a hľadá chrobáky alebo radšej pláva? Jeho záujem spoločne prehlbujte a keď je dieťa pripravené, prihláste ho do príslušného krúžka, kam bude chodiť každý týždeň napríklad aj viackrát. Vy sami si nájdite aktivitu, ktorá vás baví, a ukážte mu, že je úplne normálne hýbať sa.

3. Vnímajte potreby svojho dieťaťa. Zabráňte emocionálnemu prejedaniu

Obézne deti, bohužiaľ, bývajú terčom šikanovania. Preto môžu psychicky trpieť a niektoré svoje smútky navyše ešte zajedajú. Ocitajú sa v „začarovanom“ kruhu, z ktorého by ste im mali pomôcť dostať sa von. Rozprávajte sa, pýtajte sa. Buďte k deťom úprimní, hovorte o svojich obavách o ich zdravie a ony sa vám otvoria tiež. Nenechajte deťom v izbe žiadne vrecká s čipsami alebo cukríkmi. Doma stolujte, pokiaľ možno, všetci spoločne. Pravidelná rodinná večera môže byť najkrajším zakončením dňa.

Foto: Unsplash

Nikola Nevečeřalová copywriter na materskej KetoDiet

Autor

Nikola Nevečeřalová
Profil autora 

Pre zdravé stravovanie a pravidelný pohyb má správny zápal. Je aktívna nielen v živote, ale aj na našom blogu, kde sa môžete inšpirovať jej článkami.

Nedarí sa vám schudnúť?

Zistite, či sa vo vašom jedálnom lístku neusídlili tzv. zabijáci diéty.
Odhaliť zabijákov diéty

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-⁠mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov