Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu
Plováček - BLACK FRIDAY (23.11. - 29.11.)

Ovocie v ketodiéte? Pozor na cukor!

Tropické teploty vrcholia a vy by ste radi natiahli ruku po kúsku osviežujúceho ovocia. Je predsa zdravé a nepriberá sa po ňom. Alebo snáď áno?

Ak ste rovnako ako ja vyrástli na dedine, určite si dokážete predstaviť, aké príjemné je si hneď ráno nazbierať hrsť orosených malín alebo za horúceho dopoludnia uloviť čerstvo dozretú slivku. Naposledy som si takto užívala s pusou ušpinenou od čučoriedok pri víkendových potulkách lesom. Zjedla som ich pol pohára! Nadopovala som sa vitamínmi a z hľadiska zachovania línie to bolo určite lepšie, než keby som zjedla porciu zmrzliny niekde zo stánku. Aj tak sa k tomu dá pristupovať, pokiaľ však nie ste na diéte. Pretože ak sa snažíte schudnúť, mali by ste zaobchádzať s ovocím oveľa, oveľa obozretnejšie!

 

Pozor na fruktózu!

Väčšina druhov voľne rastúcich dobrôt zaženie v parnom dni pocit smädu, a pritom obsahuje veľa vitamínov (A, C, E, vitamíny skupiny B), minerálnych látok (železo, vápnik, draslík, horčík), bielkovín, vlákniny, enzýmov vrátane pektínu, ktoré prispievajú k zdraviu organizmu aj lepšiemu tráveniu. Lenže rovnako v nich číha fruktóza, ovocný cukor, ktorý síce nezvyšuje hladinu krvného cukru tak ako bežné sladidlá, lenže tiež má jednu zásadnú nevýhodu. „Tendenciu ukladať sa do tukových zásob, a to ako v pečeni, tak aj v podkoží,“ upozorňuje na zradnosť fruktózy výživový poradca Jiří Skála, čím zároveň spomína, prečo v prvej fáze ketodiéty žiadny druh ovocia (okrem citróna a olív) medzi povolenými potravinami nenájdete. Hneď ako však štartovacím obdobím preplávate, niektorými druhmi, ideálne sezónnymi a tými, ktoré boli pestované lokálne, sa už sem-tam odmeniť môžete. Ktoré to sú?

 

Ovocie, po ktorom nepriberiete

Napríklad bobuľové plody sú bohaté na antioxidanty a nemajú takmer žiadne kalórie. To isté platí pre kôstkové druhy, ako sú broskyne, nektárinky, čerešne, višne a slivky. Konzumujte ich však v rozumnej miere (jeden až dva kusy alebo hrsti denne), jednotlivé druhy striedajte a pristupujte k nim ako k dezertu,“ nabáda odborník na výživu. Stále pritom majte na pamäti celkový denný prísun sacharidov. A keď už akejkoľvek ovocnej radosti neodoláte, znížte zodpovedajúce množstvo zeleniny. Zrátané a podčiarknuté: Keď si napríklad do raňajok prihodíte 50 g čučoriedok a do desiatej ďalších 50 g jahôd, bude vám stačiť o celých 100 g zeleniny menej.

 

Môžete si dať banán po tréningu?

Proteínová tyčinka príchuť Banán-kokosZakývali ste vo svojom živote nielen s jedálnym lístkom, ale dávate si aj do tela? Skvelé! Čo keď však po dlhšej aktivite vyhladnete a v batohu na vás už netrpezlivo čaká zdravo vyzerajúci banán? Ak držíte proteínovú diétu, tento druh ovocia považujte za nepriateľa, obsahuje totiž takú nálož sacharidov, že by ketózu z vášho tela v okamihu vyprevadil. Naopak, po náročnejšej fyzickej aktivite palivo tankovať musíte, napríklad pomocou ochuteného proteínového nápoja či proteínovej tyčinky.

 

Ovocný nápoj. To je kapitola sama pre seba!

Asi netreba pripomínať, že v pitnom režime, obzvlášť v lete, je lepšia prevaha čistej, neperlivej vody. Pokiaľ ide o džúsy, aj v nich sa môže ukrývať pridaný cukor a iba pár dúškov by vo výsledku mohlo znamenať diétny kolaps. Preto starostlivo čítajte, čo skutočne obsahujú. Ešte lepšie však urobíte, ak sa zahryznete do zeleného jablka (to je však povolené až v závere ketogénnej diéty, má v sebe asi 15 g cukru, čo zhruba zodpovedá jednej tatranke). Nechcete sa vzdať ovocných nápojov? Potom najbezpečnejším, a čo si budeme nahovárať, aj najštýlovejším variantom bude zavlažiť telo proteínovým smoothie bez cukru. Hutný nápoj si pripravte na raňajky ako náhradu ovocného jedla. Osvieži vás a aj zasýti!

 

Sušené ovocie je koncentrované ovocie

Usmieva sa na vás vrecúško hrušiek alebo sušených marhúľ? Vyzerá podľa vás diétne? Opak je pravdou! Vysušením totiž prišlo ovocie o svoj pôvodný objem, a preto ho bolo na výrobu potrebné až štvornásobne viac. Nehovoriac o tom, že výrobcovia do týchto desiat šikovne a radi pridávajú ďalší cukor – a nielen ten. Preto si vždy skontrolujte etiketu s tabuľkou energetických hodnôt a pozrite aj obsah balenia. „Sušené marhule sú v biokvalite hnedé. Pokiaľ na vás však svieti sýto oranžová, znamená to, že boli ošetrené oxidom siričitým, čo je éčko, a tomu je lepšie sa vyhnúť,“ uzatvára Jirko Skála z KetoDiet.

 


Sila kombinácie: PPočítajte s tým, že vás ovocie nadlho nezasýti. Skúste si ho preto ráno alebo najneskôr popoludní primiešať napríklad do bieleho jogurtu či neochuteného tvarohu. Pochutíte si a okrem vitamínov získate aj bielkoviny, z ktorých budete ťažiť nasledujúce hodiny.


 

Autorka: Eva Šprincová

Foto: Unsplash, KetoDiet

 

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov