Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

8 tipov na rýchle chudnutie

Väčšine z nás sa aspoň raz za život stane, že potrebuje nejaké to kilo schudnúť, a to najlepšie okamžite. Zvyčajne naše rozhodnutie dozrieva v momente, keď sa počujeme hovoriť: Ako to, že to nejde zapnúť? Vlani mi tie šaty padli ako uliate!... Moja obľúbená sukňa sa asi zrazila, ako je to možné?

Všetci si však tiež veľmi dobre uvedomujeme, že tzv. rýchle chudnutie a bleskové diéty nie sú pre naše telo práve optimálne. Aké rýchle chudnutie je teda vhodné? Ktoré diéty môžeme s pokojným svedomím podstúpiť a ktoré už nie? Na tieto, ale aj ďalšie otázky, zaoberajúce sa rýchlym chudnutím, sa vám budeme v našom článku snažiť odpovedať.

Čo si pod pojmom rýchle chudnutie predstaviť?

Všetci by sme si priali schudnúť ľahko a rýchlo a pojem rýchle chudnutie na to priamo nabáda. Čo to však pre nás znamená? O rýchlom chudnutí sa často hovorí nelichotivo, pretože si pod ním zvyčajne predstavíme drastickú a nie práve zdraviu prospešnú diétu. Prirodzene by sme totiž mali chudnúť 4 až 5 kíl za mesiac, nie za týždeň.

Keď chceme schudnúť rýchlo, na riziká väčšinou nehľadíme, pretože sme si vytýčili jediný cieľ, a to pár kíl dole. K rýchlemu chudnutiu sa uchyľujeme najčastejšie pre nás významné konkrétne príležitosti. Chceme sa cítiť dobre v plavkách na blížiacu sa dovolenku, alebo by sme radi zažiarili na plese či svadbe v šatách, ktoré sú nám akosi tesné.

Ak zhadzujeme kilá príliš rýchlo, môžeme sa stretnúť s niekoľkými úskaliami. Najčastejšie skloňovaným sú jojo efekt, spomalenie metabolizmu, úbytok svalov miesto tukov či chýbajúca energia.

Mali by sme si uvedomiť, že ak sa budeme 2 až 3 týždne starostlivo strážiť a potom zjeme, na čo naďabíme, rozhodne neschudneme natrvalo. Naopak, môžeme ešte pribrať a ďalšie chudnutie si tým značne skomplikuje. Naše telo si totiž minulú snahu o schudnutie bude pamätať. Nesústreďte sa teda len na spôsob, ako jedlo obmedziť, ale predovšetkým na to, ako svoje stravovacie návyky zmeniť.

Ako rýchlo schudnúť?

Bez radikálnej zmeny jedálneho lístka to teda nepôjde. Skúste sa držať našich jednoduchých tipov, s ktorými schudnete rýchlejšie a zároveň zdravo.

1. Pite vodu

pitny rezim_rychle hubnutiNielen v rámci tzv. diétneho režimu je veľmi dôležité dodržiavať pravidelný pitný režim. Ak pijete dostatočné množstvo vody, vaše telo sa škodlivých látok aj nadbytočných tukov zbavuje ľahšie. Pite tak, aby ste počas dňa, pokiaľ možno, vôbec nedostali smäd. Samozrejme, vezmite do úvahy aj svoju aktuálnu telesnú záťaž. Keď športujete, vonku je horúco alebo máte fyzicky náročnú prácu, vypite vody viac ako zvyčajne.

V prípade, že nemáte radi čistú vodu, môžete si do nej pridať plátok citróna alebo lístok mäty. Ideálne by ste mali vypiť 2 až 3 l vody za deň. Okrem vody môžete piť napríklad bylinkový, slabý ovocný či zelený čaj. Pokiaľ si doprajete aj šálku svojej obľúbenej kávy, vyvážte ju dvoma pohármi vody.

TIP! Každý deň si naplňte dvojlitrovú fľašu vodou a snažte sa ju celú v priebehu dňa vypiť, alebo si kúpte krásnu dizajnovú fľašu, z ktorej budete piť s radosťou.

2. Zelenina je dôležitou súčasťou vašej stravy

Zeleninou môžete skvele doplniť svoje zdravé stravovanie. Nielenže vám jedlo svojimi farbami spestrí, tiež mu však výrazne zníži kalorickú hodnotu. Súčasne vám zaistí prísun dôležitých vitamínov, minerálov a vlákniny, vďaka ktorej sa vám bude lepšie tráviť. Zelenina je z veľkej časti tvorená vodou, napríklad uhorka obsahuje 96 %, ľadový šalát 96 %, paradajky 94 % a brokolica 90 % vody. Jej ďalšou výhodou je, že obsahuje malé množstvo soli.

zelenina_rychle hubnutiAk vám nechutí surová, skúste si ju upiecť, ugrilovať alebo uvariť. Výborne sa hodí k mäsovým jedlám, kde ju môžete použiťnamiesto prílohy. Veľa zdravých tipov nielen na zeleninové jedlá vás čaká v našich receptoch, v ktorých môžete využiť aj sezónne druhy zeleniny.

3. Menšie porcie, zato častejšie

Znie to ako klišé, ale naozaj to funguje. Pravidelná vyvážená strava, v ktorej budú prevažovať jedlá bohaté na bielkoviny a zdravé tuky spolu so zeleninou, je základom, aby šli kilá dole. Pri chudnutí je dobré si strážiť príjem sacharidov a cukrov. Dajte pozor, aby ste nedostali veľký hlad a každé 2 až 3 hodiny si doprajte jedno jedlo. Neprejedajte sa výdatnými chodmi. Odľahčite svoj jedálny lístok, ktorý následne odľahčí vás.

Ktorú diétu držať?

Ak si nechcete svoju zdravú stravu vymýšľať a zostavovať sami, môžete skúsiť držať niektorú z diét. Už ste vyskúšali napríklad proteínovú čiže bielkovinovú? Vďaka zníženiu príjmu sacharidov a zvýšeniu príjmu bielkovín sa pri tejto diéte dostanete do stavu, ktorý sa nazýva ketóza a práve vďaka ketóze sa zjednodušene povedané vaše telo začne živiť vlastným tukom. Na podobnom princípe fungujú tiež Dukanova alebo Atkinsonova diéta. V kurze je stále tiež bezlepko­vá diéta, paleo diéta, delená strava alebo diéta podľa Mačingovej.

Vyvarovať by ste sa mali hladovaniu, ktoré vášmu telu skôr uškodí. Za nevhodné diéty považujeme tiež tie jednostranné, a to napríklad jablkovú, zelerovú či mliečnu, vďaka ktorým prijímate iba jeden druh potravín. Zdraviu nie práve prospešná je aj baby diéta, pri ktorej je jedálny lístok zložený z detských príkrmov a pokrmov. Tieto jedlá dospelému človeku logicky nedodajú dostatok potrebných živín. Rozhodne sa vyhnite extrémom, akými sú pásomnicová a vatová diéta, keď sa konzumuje vata namočená do mlieka alebo džúsu, aby sa zaplnil žalúdok. K týmto zdraviu nebezpečným pokusom o úbytok váhy sa uchyľovali len celebrity a modelky.

4. Ošemetné zobanie a ochutnávanie

Že sa kúsok čokolády alebo dva cukríky do stravy nepočítajú? Ale no tak! Pristupujte k diéte dôsledne. Nechcete sa predsa dopúšťať zbytočných prešľapov, ktoré chudnutie spomalia. Je jasné, že vás láka ochutnať omáčku, ktorú varíte rodine, alebo dojesť žemľu, ktorú prinieslo vaše dieťa zo školy, pretože zabudlo, že ste mu robili desiatu. Vo vlastnom záujme na to zabudnite. Dobré je mať vždy poruke nejakú zdravú alternatívu – napríklad oriešky, ktoré sú zdrojom zdravých tukov, alebo nakrájanú zeleninu.

5. Rýchle cukry náladu nezlepšia

tycinky_rychle hubnutiNemáte svoj deň a chcete si spraviť náladu niečím dobrým? Nezajedajte stres sladkosťami. Možno by vám na chvíľu náladu zlepšili, ale potom by ste si rýchlo mohli začať vyčítať, že nemáte pevnú vôľu. Ak je chuť na sladké silnejšia ako vy, siahnite radšej po proteínovej tyčinke, kaši, palacinke, pudingu alebo ochutnajte pro­teínové smoothie.

6. Nebuďte v tom sami

Nech už robíte čokoľvek, určite viete, že s podporou to ide vždy lepšie. Ak sa do chudnutia pustíte spolu s „parťákom“– či už s manželom, sestrou alebo kamarátkou – polovica úspechu je zaručená. Rozhodli ste sa vrhnúť na proteínovú diétu? Naše výživové poradkyne, vás tiež nenechajú v štichu a s diétnym plánom vám rady poradia.

7. S pohybom budete chudnúť rýchlejšie

Už ste si mysleli, že zabudneme na pohyb? To naozaj nemôžeme. Ak svoju novú stravu skĺbite s pohybovou aktivitou, ktorú je najlepšie robiť pravidelne – 2-krát až 3-krát týždenne minimálne 45 minút – skvele tak podporíte rýchle chudnutie. Ak nie ste práve priaznivcom pohybu, začnite chodiť aspoň viac pešo, vynechávajte výťahy a eskalátory.

8. Zamestnajte mozog

Nie každý má chuť uvoľňovať endorfíny alebo „hormóny šťastia“ pohybom. Ak to tak máte tiež, zapíšte sa na nejaký zaujímavý kurz (napríklad jogy, tanca, keramiky či maľovania), pustite si obľúbenú hudbu, začítajte sa do napínavej knižky alebo si napríklad nalakujte nechty. Ide o to, aby ste sa odnaučili myslieť stále len na jedlo.

Najväčšie riziko rýchleho chudnutia? Jojo efekt

Výborne. Dosiahli ste svoj cieľ, pár prebytočných kíl je dole a akcia, kde ste si priali zažiariť, je za vami. Ak však svoje snaženie v tú ranu hodíte za hlavu a vrátite sa späť do zabehnutých koľají, jojo efekt vás s najväčšou pravdepodobnosťou neminie. Prácne zhodené kilá sa vám môžu veľmi rýchlo vrátiť.

Ako si štíhlu líniu ľahko udržať?

Ak vám naše tipy pomohli schudnúť a vaše telo si na nový režim začalo postupne zvykať, nie je škoda od neho hneď upúšťať? Nikto nehovorí, že musíte celý život držať diétu. Naopak! Postupne do svojho jedálneho lístka začnite vracať sacharidy. Pozor si dajte predovšetkým na jednoduché cukry, ktoré sa skrývajú nielen v sladkostiach. Stretnúť sa s nimi môžete aj v džúsoch a iných sladkých limonádach, v koláčoch a ďalšom pečive.

Koľko sacharidov bol mal váš denný príjem obsahovať?

Vezmite do úvahy svoj vek, pohlavie, diétnu minulosť aj svoje športové vyťaženie. Pomôcť vám môže všeobecný prepočet, podľa ktorého by sacharidy mali tvoriť
40 až 80 % vášho denného energetického príjmu.

 

Tip na záver

V prvom rade počúvajte svoje telo, a to nielen pri chudnutí. Začnite viac premýšľať o tom, čo a ako často jete, a aj naďalej dodržujte pitný režim. Keď sa k tomu budete navyše stále pravidelne hýbať, budete sa vo svojom tele cítiť jednoducho skvele.

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

  • Heureka
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard