Zelená výpredaju! Produkty v pôvodnom kabátiku so zľavou až 40 %Vyberte si. Len do vypredania zásob.

Pusťte sa do cukety

5. 9. 2014Tento článok vám zaberie 3 min čítaniaredakcia KetoDiet

V posledných rokoch patrí cuketa k najobľúbenejším druhom zeleniny. Dôvod je jasný - dá sa s ňou v kuchyni perfektne experimentovať. A navyše sa skvele hodí na ketodiétu!

Cuketa je jedným z najobľúbenejších druhov zeleniny a skvele sa hodí do keto diéty.

Aj keď by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že je cuketa príbuznou uhorky, nie je to tak. Zaraďuje sa k letným tekviciam, ktoré sa zberajú aj niekoľkokrát ročne, pretože rastlina má tendenciu znova rodiť. Plody sú podlhovastého tvaru a môžu vážiť až 2 kg. Pokiaľ však môžeme odporučiť – vyberajte skôr cukety menšieho vzrastu (do 20 cm), sú obvykle chutnejšie a krehkejšie.  

Šupka je najčastejšie zelená, ale môže byť aj žltá alebo žltozelená. V dužine sú mäkké biele semená (podobné, ako má uhorka). Väčšie cukety bývajú často „gumové", ich šupka je veľmi tvrdá a semená horkasté. Určite sa vyhýbajte plodom s mäkkými miestami a žltými alebo hnedými fľakmi. Cukety sú vynikajúcim zdrojom vlákniny, ktorá čistí tráviaci trakt a viaže na seba toxické látky.  

Navyše podporuje prirodzený pohyb čriev. Cukety sú významným zdrojom vitamínov A, B a E, kyseliny listovej, draslíka, horčíka, fosforu, vápnika, zinku a železa. Obsahujú tiež veľké množstvo vody (uvádza sa 90 až 95 %) a zároveň majú minimum kalórií, a preto sú vyložene diétne. Najviac výživných látok je tesne pod šupkou. 

Vedeli ste, že cuketa má aj liečivé účinky? 

  • Odvádza nadbytočnú vodu z tela 
  • Podporuje látkovú premenu 
  • Pomáha pri redukcii hmotnosti 
  • Je vhodná pri reume a dne 
  • Spevňuje sliznice 
  • Podporuje trávenie, odstraňuje zápchu 
  • Posilňuje imunitný systém 
  • Stimuluje činnosť obličiek 
  • Podporuje sústredenie. 

Ako cuketu pripravovať? 

Na konzumáciu bez varenia sú vhodné mladé drobné cukety, ktoré lepšie chutia a neobsahujú veľké semená. Žlté cukety majú výraznejšiu chuť a bývajú krehkejšie. Veľké cukety môžu byť jemne horkasté, preto sa používajú skôr v teplej kuchyni. Na mladých cuketách môžeme šupku nechať, ale tie väčšie je lepšie ošúpať. Hnedasté tvrdšie semená môžeme vybrať. 

Cukety sú vhodné aj na zaváranie, nakladanie, zapekanie, grilovanie, smaženie, plnenie a možno ich pridávať aj do polievok či omáčok. Keďže je cuketa menej výraznou zeleninou, nebojte sa spolu s ňou použiť aromatické bylinky alebo výraznejšie druhy zeleniny. Vašej fantázii sa medze nekladú. 

Náš tip 

Cuketu nechajte pred pečením či grilovaním chvíľku vypotiť, podobne ako baklažán. Nakrájajte ju na kolieska a jemne osoľte. Nevsiakne potom toľko oleja. 

Ďalšie recepty pre jednotlivé kroky proteínovej diéty KetoDiet nájdete v našej Kuchárke.

skupina autorov redakcia KetoDiet

Autor

redakcia KetoDiet
Profil autora 

Píšeme pre vás o nových produktoch, o najrôznejších akciách, o vašich premenách alebo napríklad o tom, ako variť zdravo bez zbytočného cukru.

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-⁠mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov