Zelená výpredaju! Produkty v pôvodnom kabátiku so zľavou až 40 %Vyberte si. Len do vypredania zásob.

Jojo efekt spôsobuje jediná chyba. Robíte ju tiež?

18. 4. 2022Tento článok vám zaberie 5 min čítaniaNikola Nevečeřalová

Hurá! Schudla som pekných pár kilogramov a cítim sa jednoducho skvele. Pohľad do zrkadla pre mňa konečne prestáva byť utrpením. A pretože som to zvládla, oslávim to tou luxusnou čokoládovou tortičkou so šľahačkou, po ktorej už pár dní maškrtne pokukujem vo výklade svojej obľúbenej kaviarne. A čo by to bola za torta bez latte? Veď raz sa snáď nič nestane, nie?

Nie je vám to trochu povedomé? Bohužiaľ, aj takto jednoducho si privodíte jojo efekt. A ten býva strašiakom takmer každého, komu sa podarí schudnúť. Ak sa s jojo efektom chcete raz a navždy rozlúčiť, čítajte ďalej.

Jojo efekt spôsobuje jediná chyba. Robíte ju tiež?

Raz hore, druhýkrát dole. Koniec s výkyvmi hmotnosti

Možno si pripadáte trochu ako na hojdačke, z ktorej jednoducho nemôžete vystúpiť. Ak sa vám už z toho točí hlava, je čas dať jojo efektu zbohom. Často sa tiež stáva, že pri jojo efekte priberiete ešte viac kilogramov, než sa vám podarilo počas diéty zhodiť, a to vám naozaj na sebavedomí nepridá. Ako teda docieliť, aby sa prácne zhodené kilogramy už nikdy nevrátili späť?

Čo je to jojo efekt?

Ide o opakované zvýšenie hmotnosti, ktoré prichádza po cielenej redukcii (po skončení diéty).

Prepnutie na úsporný režim a kilogramy sa vracia

Najväčšou chybou, ktorá jojo efekt spôsobuje, je okamžitý návrat k nezdravým stravovacím návykom alebo nedostatočnej výžive. Nezriedka sa stáva, že po skončení diéty nemáte úplnú istotu, čo a hlavne koľko by ste toho mali za deň zjesť. Bojíte sa, aby ste nejedli moc, takže sa stáva, že jete málo alebo nepravidelne. Dostávate sa do fázy, keď pociťujete veľký hlad, čo je väčšinou spôsobené tým, že sa cez deň nezastavíte (nestihnete sa najesť) a večer vyjete celú chladničku.

Vaše telo sa potom z obavy, že ho necháte opäť hladovať, prepína na tzv. úsporný režim – spomalí svoj metabolizmus (zníži sa hodnota bazálneho metabolizmu) a začne si ukladať tuky na horšie časy. Vy však máte – trochu predčasnú – radosť, pretože najskôr chudnete ďalej. No okrem tukov teraz strácate aj aktívnu svalovú hmotu.

Problém vyjde najavo (začnete priberať) väčšinou vo chvíli, keď si myslíte, že už sa nemusíte strážiť, pretože ste schudli dosť. Telo si totiž s väčším prísunom energie nebude vedieť poradiť a začne si tvoriť ďalšie tukové zásoby – tak po redukčnej diéte priberiete ešte viac, než ste pri nej schudli. A pozor, teraz už navyše priberáte len a len tuky.

Rýchle chudnutie jojo efekt nespôsobí.

Rýchle chudnutie jojo efekt nespôsobí

Za častého vinníka jojo efektu býva mylne označované tzv. rýchle chudnutie. To je, ako už sami teraz viete, nezmysel. Ak sa vám podarí schudnúť rýchlo a potom začnete pozvoľna z redukčnej (diétnej) stravy prechádzať na racionálnu (zdravú), jojo efektu môžete úspešne predísť.

Pokiaľ držíte napríklad práve proteínovú diétu, máte pevne stanovený diétny plán. Hneď ako sa tento nastavený diétny plán skončí, pozvoľna pokračujete v pravidelnom stravovaní a tiež s postupným zvyšovaním sacharidov a celkového energetického príjmu.


Krátkodobá diéta vám môže pomôcť metabolizmus krásne naštartovať. Vďaka nej nielen schudnete, ale svoje telo tiež detoxikujete. O svojom jedálnom lístku a celkovo aj o životnom štýle navyše začnete premýšľať trochu inak. Aj preto môže byť veľmi prínosné po skončení diéty navštíviť skúseného výživového poradcu a svoj ďalší postup s ním konzultovať.

Môžete si tiež nechať pripraviť racionálny jedálny lístok na mieru, keď si na jeho skladbu zatiaľ netrúfate sami. Ak totiž prechod na zdravé stravovanie zvládnete, máte veľkú šancu si svoju novú hmotnosť raz a navždy udržať. Ďalšou cestou, ako si svoju váhu udržať, môže byť prechod na nízkosacharidovú diétu.

Ako schudnúť bez jojo efektu?

Ako schudnúť a už znova nepribrať?

1. Vytýčte si cieľ a splňte ho

Prestaňte si seba ako štíhlejšiu osobu len predstavovať a pusťte sa do toho. Vytýčte si jasné ciele a tie si poctivo zapíšte, nech ich máte stále na očiach. Môžete si skúsiť vytvoriť svoj vlastný plán – treba si nakresliť cestu za štíhlou líniou = koľko kilogramov zhodíte, ktoré partie spevníte, ako často sa budete hýbať a ktorý šport alebo cvičenie konečne vyskúšate.

2. Poučte sa zo svojich chýb

Ak už máte pár (neúspešných) pokusov o schudnutie za sebou, možno tušíte, čo na vaše telo platí a čo mu, naopak, nesvedčí. Skúste pátrať v pamäti. Čo mohlo minule spôsobiť to, že ste začali znovu priberať? Už viete, kde je vaše slabé miesto?

3. Nadobro zmeňte svoje stravovacie návyky

To najdôležitejšie na záver. Po skončení diéty je načase svoje pôvodné stravovacie návyky prehodnotiť, a to raz a navždy. Nemali by ste sa spoliehať na to, že liposukcia, spaľovače tukov alebo nejaké iné tabletky na chudnutie vás pred jojo efektom zachránia. Tie môžu byť maximálne podporným doplnkom vášho snaženia.

Zdravá strava a pravidelný pohyb sú základom vášho nového životného štýlu. A práve vďaka nim sa svojej novej štíhlejšej postavy nemusíte už nikdy vzdať.


Ako predísť jojo efektu

Jojo efektu po diéte predídete jednoducho tým, že sa skokom nevrátite k pôvodným stravovacím návykom. Predovšetkým pokiaľ ide o skladbu každodenného jedálneho lístka a jeho množstvo. Naše diétne plány majú 3 premyslené kroky práve preto, aby ste redukčný program opúšťali postupne. Telu tak nedáte falošný signál, aby sa zásobilo na horšie časy.


Držíme vám na ceste za štíhlou líniou palce!

Nikola Nevečeřalová copywriter na materskej KetoDiet

Autor

Nikola Nevečeřalová
Profil autora 

Pre zdravé stravovanie a pravidelný pohyb má správny zápal. Je aktívna nielen v živote, ale aj na našom blogu, kde sa môžete inšpirovať jej článkami.

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-⁠mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov