Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu
  • Ceny padajú! Odteraz schudnute do plaviek lacnejšie. Pozrite sa do e-shopu a vyberte si výhodné balíčky a proteínové nápoje za nižšie ceny.

Muži chudnú ľahšie ako ženy! Ale prečo je ich nadváha nebezpečnejšia?

Bohužiaľ, nejde o aprílový žart. Je to holý fakt. „Viem, že teraz ženy nepoteším, ale muži naozaj chudnú ľahšie ako ženy,“ potvrdzuje nutričná poradkyňa Martina Dvořáková veľkú nespravodlivosť, s ktorou sa však my ženy vieme jednoducho vyrovnať. Muža totiž nadváha až obezita dokáže potrápiť ďaleko horšie ako nás. Prečo by mali byť muži ku kilogramom navyše obozretnejší ako ženy a v čom by sa malo stravovanie pri chudnutí z hľadiska rozdielneho pohlavia líšiť? To všetko sa dnes dozviete.

Prečo ide mužom chudnutie lepšie ako ženám?

Poznáte to všetci. Rozhodnete sa začať chudnúť a prajete si, aby sa dali výsledky vidieť najlepšie ihneď. Chudnutie však ovplyvňuje mnoho faktorov – vek, genetické dispozície, diétna histórie a takisto aj pohlavie. Aký je rozdiel medzi chudnutím žien a mužov a prečo idú nadbytočné kilogramy mužom dole ľahšie? Vinníkom je rozdielne zloženie tela. Kým mužské telo má viac svalovej hmoty, ženské telo má viac hmoty tukovej. Táto odlišnosť existuje preto, aby ženský hormonálny systém fungoval tak, ako má. Konkrétne menštruačný cyklus, a teda aj možná reprodukcia potrebuje na svoje správne fungovanie dostatok tukového tkaniva. „Ženský a mužský metabolizmus pre rozdiely v zložení tela funguje odlišne. Všeobecne platí, že muži sú prirodzene nastavení tak, že spália prijaté kalórie rýchlejšie než ženy, pretože majú viac svalovej hmoty, v ktorej sa kalórie pália,“ vysvetľuje nutričná poradkyňa Martina Dvořáková.

Nadváha je pre mužov nebezpečnejšia

Podiel tuku v ženskom a mužskom tele nie je jediným rozdielom. Aj ich hormóny sú odlišné. Mužský testosterón podporuje ukladanie tuku v oblasti brucha, zatiaľ čo ženský estrogén a progesterón podporuje hromadenie tuku na bokoch, stehnách a v sedacej časti. Z toho vyplýva, že ženská obezita nie je pre naše zdravie toľko nebezpečná ako nadbytok tuku u mužov. Tuk, ktorý sa pánskej populácii usadzuje v oblasti brucha a vnútorných orgánov, totiž komplikuje ich funkciu. Má tak vplyv na možný vznik kardiovaskulárnych ochorení vrátane infarktu. Preto by sa mali mať muži, ktorým stúpa ručička na váhe, na pozore.

SCHUDNÚŤ! Jeden cieľ, dva rozdielne prístupy

Aj napriek tomu, že sa mužom chudne ľahšie, sú na tom s nadváhou až obezitou podľa štúdie Česko v dátach horšie ako ženy. Prečo to tak je? „Povedala by som, že je to tým, že muži väčšinou nekladú taký dôraz na fyzickú krásu ako my ženy. Inak povedané, nechcú sa celý život obmedzovať, sú väčší pôžitkári a pár kíl navyše až tak veľmi neriešia,“ domnieva sa Martina Dvořáková. Úplne odlišná situácia však nastane, keď začne nadváha mužom ohrozovať zdravie, a to najčastejšie vo chvíli, keď im lekár zistí vysoký tlak, cholesterol alebo dokonca zvýšenú hladinu cukru v krvi a odporučí im zbaviť sa kilogramov navyše. „Keď sa muž rozhodne schudnúť, pristupuje k svojmu rozhodnutiu omnoho zodpovednejšie než žena. Je dôslednejší a vytrvalejší,“ dopĺňa Martina Dvořáková, medzi ktorej klientov patria nielen ženy, ale aj muži, a to aj z radov celebrít. Muži teda väčšinou nechudnú, aby sa páčili sami sebe, na to sme špecialistky my ženy. Neskúšajú ani rôzne typy diét, máloktorý muž sa radí medzi tzv. večných dietárov. Keď raz chudnú, tak sa do toho poriadne obujú. V každom prípade vám však nesmie chýbať tá správna motivácia, bez nej by žiadne chudnutie svoj cieľ nedosiahlo.

TIP! Našli ste motiváciu na chudnutie, ktorá vám funguje, ale chýba vám pevná vôľa?
Natrénujte ju podľa jedného z našich predchádzajúcich článkov.

Jedálny lístok na chudnutie pre ženy a mužov. V čom sa líšia?

Keďže sa zloženie tela žien a mužov líši, mala by sa líšiť aj ich strava, keď sa snažia schudnúť. Ak sa rozhodnete pre prechod na bežnú zdravú stravu, z ktorej vynecháte nezdravé potraviny (vyprážané jedlá, sladkosti a sladené nápoje, priemyselne spracované potraviny atď.), bude záležať predovšetkým na vašom individuálnom bazálnom metabolizme. Ten si môžete nechať zmerať u skúseného výživového poradcu na bioimpedančnom prístroji (napr. InBody alebo Tanita) alebo si jeho približnú výšku vypočítať podľa niektorého z dostupných vzorcov, napr. Harris-Benedictovho vzorca. „Od výšky bazálneho metabolizmu sa odvíja množstvo živín, ktoré potrebujeme na správne fungovanie nášho organizmu. Zaujímať nás však bude tiež výška, hmotnosť, vek a, samozrejme, aj fyzická aktivita. Čím väčší je váš energetický výdaj, tým vyšší musí byť aj príjem,“ vysvetľuje Martina Dvořáková. Je teda logické, že v tomto usporiadaní stravy by muži mali zjesť viac ako ženy, ale skladba jedálneho lístka sa príliš meniť nemusí.

Proteínová jablková kaša KetoDietPočas proteínovej diéty to funguje inak. Na naštartovanie ketózy je zásadné zníženie sacharidov v strave. Nemusíte tak zložito počítať denný príjem kalórií, pretože si vaše telo v ketóze vytvára energiu z vlastných tukových zásob. Preto môže byť v úvode chudnutia jedálny lístok žien i mužov veľmi podobný. Pokiaľ je však muž fyzicky aktívny, či už má náročné zamestnanie alebo pravidelný pohyb, môže pridať jedno proteínové jedlo denne navyše, aby lepšie ochránil svoju svalovú hmotu a strácal tak len tukové vankúše.

Jediný drobný rozdiel pri chudnutí žien a mužov počas proteínovej diéty môže byť v množstve sacharidov, ktoré znížia v strave, aby sa do ketózy ľahšie dostali. Žena by mala v úvode diéty udržať sacharidy pod 30 g denne, mužom väčšinou stačí, keď im sacharidy klesnú pod 50 g. Práve z tohto dôvodu si môžu muži dopriať aj v diétnom pláne viac tzv. „sladkých variantov“ – proteínové tyčinky, proteínové kaše, proteínové croissanty alebo paradajkovú polievku. V rámci jedného dňa si však vždy dajte maximálne jedno z uvedených jedál.

Ako je to s rozdielom v bežnej zdravej strave po skončení diéty?

Aj tu platí, že skladba vyváženého jedálneho lístka môže byť pre ženu aj muža rovnaká, predsa nebudete pre partnera vymýšľať iný obed než pre seba. Rozdiel je tak opäť len v množstve jedla. Muž si môže dopriať o niečo väčšie porcie, pretože už spomínaný bazálny metabolizmus – teda potrebu energie na správne fungovanie vlastného tela – má s najväčšou pravdepodobnosťou vyšší.

Iné pohlavie, iný druh pohybu?

S diétnou aj zdravou stravou úzko súvisí aj pravidelný pohyb, bez ktorého by zdravý životný štýl nebol kompletný. Existuje vôbec nejaké rozdelenie fyzických aktivít, z ktorého je zrejmé, či a čo sa viac hodí pre ženy a ktoré športy, naopak, pre mužov?

Výživová poradkyňa Martina Dvořáková hovorí, že vhodný šport je veľmi individuálnou záležitosťou. Stretla sa so ženami, ktoré sa vyžívajú vo zdvíhaní stokilových činiek, aj s mužmi, ktorí radi cvičia pilates alebo jogu. Z toho vyplýva jediné. Mali by ste si nájsť takú fyzickú aktivitu, ktorá vám bude prinášať radosť a pri ktorej vydržíte dlhodobo. Ideálne je, samozrejme, kombinovať viac druhov pohybu, aby telo dostávalo stále nové impulzy a cvičenie sa preň nestalo obyčajnou rutinou.

Nie je práve teraz čas obuť si tenisky a trochu sa rozhýbať?

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: Depositphotos, KetoDiet



Predchádzajúci článok: Tréning na zdravý chrbát, ktorý zvládnete aj doma v obývačke

 

Tento článok stojí za zdieľanie!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

Odoslaním e-mailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov