Preskočiť na kategórie produktov Preskočiť na košík Preskočiť na navigáciu

CHUDNUTIE v predvianočnom období? NIE je to šialenstvo?

Blíži sa vianočný čas, a preto sme sa s diétnou koučkou a výživovou poradkyňou KetoDiet Martinou Dvořákovou, ktorá sa výžive a redukcii nadváhy svojich klientov venuje už viac ako 10 rokov, rozprávali na tému predvianočného chudnutia. Ako jeseň praje zhadzovaniu nadbytočných kilogramov? Mali by sme sa obávať vianočného hodovania? Existuje vôbec ideálna chvíľa na začiatok chudnutia?

Mnoho ľudí sa pýta, či má vôbec zmysel chudnúť pred Vianocami. Veď nás čaká toľko nástrah – cukrovinky od mamičiek a babičiek, zemiakový šalát na večeru i raňajky a mnoho ďalších maškŕt, ktoré majú k slovu diétne na míle ďaleko. Čo vy ako odborníčka odporúčate?

„Pozerajme sa na vianočné chudnutie pozitívne, pretože čo si budeme hovoriť, najväčšou chybou je odmietavý postoj už od samého začiatku. Hovoriť si dopredu, že rovnako priberiete, pretože si budete dopriavať vianočné dobroty, je zle. Skúste si to v hlave otočiť – do Vianoc zostáva ešte viac ako mesiac, a to je dosť času na to, aby ste so sebou začali niečo robiť. A vďaka predvianočnému chudnutiu budete aj inak pristupovať k cukrovinkám a neriadenému maškrteniu. Nemávnete nad sebou rukou, ale budete o seba dbať a doprajete si napríklad len trošku niečoho nie úplne zdravého. Veď kto by sa chcel rýchlo vrátiť k svojej pôvodnej váhe?"

Na čo by sme teda nemali zabudnúť, ak sa pred Vianocami rozhodneme začať chudnúť?

„Predovšetkým je potrebné mať jasný cieľ a motiváciu, prečo schudnúť chcem. To je základ všetkého. Je jedno, aký dôvod vás práve poháňa. Chcete si znovu obliecť svoje obľúbené šaty, do ktorých sa teraz nevojdete? Alebo len nechcete byť po Vianociach o 5 kilogramov ťažšie? Každý dôvod je ten správny. Ďalším bodom je nastavenie rozumného jedálneho lístka a voľba spôsobu, akým sa chcete zbaviť prebytočných kilogramov. Môžete napríklad zvoliť práve proteínovú diétu alebo prehodnotiť svoje doterajšie stravovacie návyky a tiež zaradiť viac pohybu."

V čom vy sama vnímate jeseň ako veľkú výhodu?

„V jesenných mesiacoch trávime zvyčajne viac času doma, a tak sa môžeme viac venovať príprave kvalitného a vyváženého jedla na druhý deň do práce. Vyhneme sa tak celodennému hladovaniu alebo jedeniu nezdravých potravín v bufete. Predvianočný čas je aj obdobím veľkého upratovania. Čo tak skúsiť to s nadhľadom a mať radosť, že sa pri upratovania hýbeme a robíme niečo pre seba a aj pre svoj byt?"

Z čoho by sa mala skladať správne vyvážená jesenná strava, aby sme mali dostatok energie v sychravých mesiacoch?

„Základom je, samozrejme, pravidelnosť. Ráno sa naraňajkujte, ideálne hodinku po prebudení, aby ste naštartovali svoje telo a v priebehu dňa potom jedzte v asi 2- až 3-hodinových intervaloch, nech nepocítite hlad.

Asi každý z nás niekedy zažíva pocit, keď ráno nechce vyliezť z vyhriatej postele. Pripravte si teplú ovsenú alebo proteínovú kašu a uvidíte, že vaše vstávanie bude razom príjemnejšie. Na raňajky máme však toho na výber ďaleko viac: vaječné, proteínové omelety alebo celozrnné pečivo s najrôznejšími nátierkami. Výborná je napríklad cícerová alebo tekvicová... A pretože na jeseň máme väčšinou menej pohybu, bola by som tiež opatrná, čo sa týka sacharidov, predovšetkým vo večerných hodinách. Voľte teplejšie jedlá, ktoré vám pomôžu prekonať zimu a nebudú oslabovať telo. Do pokrmov môžete pridávať zázvor, ktorý je čím ďalej tým viac obľúbenejší. A prečo? Kto ho pozná, vie, že po jeho konzumácii cítime v tele príjemné teplo. Podobne pôsobí kurkuma alebo škorica. Nebojte sa s nimi experimentovať a pridávať ich do svojich jedál. Do svojej stravy zaraďte jesenné suroviny ako zeler, tekvicu, huby alebo kyslú kapustu. Dodajú vám potrebné vitamíny a minerálne látky. Nezabúdajte ani na desiatu a olovrant, ktoré vám doplnia energiu.

Na jeseň sú výborné čerstvé džúsy, ktoré si môžete pripraviť aj doma a vziať si ich so sebou do práce. Najzdravšie sú tie zeleninové, ale nie každému vyhovujú. Kombinujte podľa svojich chutí, možností je veľa. Stonkový zeler, červená repa, zeler alebo brokolica. Primiešať môžete napríklad 3 lyžice tvarohu, aby ste doplnili bielkoviny. Máte radi chia semienka? Pokojne si ich do čerstvej šťavy pridajte, vylepšíte tým tak jej chuť. Čo sa týka ovocných džúsov, buďte opatrnejší s banánmi, melónom alebo ananásom. Pamätajte, že ovocie obsahuje cukor. Radšej siahnite po sezónnom ovocí ako sú jablká, hrušky, ale výborné sú aj citrusy. Nebojte sa rôznych kombinácií a nájdite si pre seba tú správnu. Ak nie ste priaznivcom čerstvých štiav, vyberte si proteínovú tyčinku, ktorú si môžete pribaliť do kabelky."          

Počas leta máme plno príležitostí na športovanie, ale čo na jeseň, kedy máme obmedzené možnosti?

„Vždy záleží na zdravotnom stave človeka, fyzickej kondícii a jeho nadváhe. Dôležité je začať športovať pozvoľna, ale stále je lepší aspoň nejaký pohyb ako vôbec žiadny. Aj prechádzky na jeseň sú príjemné. Zabaľte sa do teplého kabáta, šálu a miesto posedenia v kaviarni sa choďte s kamarátkou prejsť. Kávu si môžete vziať pokojne so sebou do téglika. Ak sa vám nechce chodiť do fitnescentra, cvičte doma 40 minút 3x týždenne a po mesiaci cvičenia už na sebe uvidíte výsledky. Ak neviete ako na domáce cvičenie, inšpirujte sa videom KetoDiet a fitnes trénerky Petry Polanskej:

 

Uvidíte, že to nie je žiadna veda a zvládne to každý. Telo si na pravidelný pohyb vytvorí návyk za 21 dní. Vydržte začiatok, kedy sa vám do cvičenia možno nebude veľmi chcieť. Prekonajte sa. Až si cvičenie po tomto období osvojíte, bude vám chýbať, keď ho raz vynecháte. Bola by škoda nevyužiť aj zimné športy, ktoré si v lete nemôžete dopriať. Vezmite korčule a hor sa na ľad. V letných mesiacoch je škoda chodiť plávať do krytého bazéna, využite to na jeseň a začnite. Spojte si šport aj s následnou odmenou a zájdite si napríklad do sauny alebo na masáž. Relaxácia je dôležitá. Pri pravidelnom cvičení môžete využiť moderné technológie a šikovné aplikácie, ktoré vás budú strážiť, aby ste nezabudli cvičiť. Bude to vaša barlička, ktorá vás podporí a bude motivovať."

Blíži sa obdobie predvianočných večierkov. Ako ho zvládnuť bez výčitiek?

„To je ťažká otázka. Vždy sa musíte vrátiť na začiatok k vašej motivácii. Potom vás vianočný večierok nemôže rozhodiť. Ale keď už si budete chcieť povoliť prípadne trochu alkoholu, siahnite po veľmi nariedenom vínnom streku, vyhýbajte sa sladkým nápojom alebo likérom. Pite radšej suché víno, ale v obmedzenom množstve. Ak sa stane, že nad vami alkohol a dobré jedlo na večierku zvíťazia, nič si nevyčítajte. To sa jednoducho stať môže. Na druhý deň vo svojom snažení pokračujte, akoby sa nič také nestalo. Určite si nehovorte, že ste si chudnutie pokazili a že teraz už nemá zmysel pokračovať. Naopak."

Niekedy je ťažké odolať maškrteniu. Aké zdravé dobroty si môžeme pripraviť do predvianočnej špajzy?

„Určite nič nepokazíte vysokopercentnou čokoládou (min. 70 %), štvorček alebo dva neublížia. Váš nový jedálny lístok sa týmto maškrtením nerozhodí. Dajte si pokojne aj hrsť orechov, tie sú skvelé v každom období. Pozor dávajte na sušené ovocie, pretože často býva dosladzované. Pozorne si prečítajte etiketu. Lepšie je sušiť ovocie doma, napríklad jablká, hrušky a podobne. Vždy si však pamätajte, že všetko s mierou. Ak máte radi med, uvedomte si, že je to tiež cukor. Môžete si ním ráno dosladiť jogurt, ale nepreháňajte to. Je to síce zdravší variant cukru, ale do redukčného režimu nepatrí. Keď už si takto v strave „prilepšíte“, nezabudnite to vykompenzovať svojou obľúbenou pohybovou aktivitou."

Rozhodli ste sa, že začnete chudnúť, aby ste sa do Vianoc dostali do formy? Vyskúšajte proteínovú diétu KetoDiet. Vyberte si jeden z troch diétnych plánov a pustite sa do toho. K dispozícii vám budú výživové poradkyne KetoDiet, ktoré vám ochotne poradia a podporia vás.

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potrebujete poradiť?

Ozvite sa nám a my vám poradíme ako schudnúť.

Predajné miesta

KetoDiet produkty si môžete zakúpiť u vybraných partnerov.

Mapa predajní

Majte prehľad

Prihláste sa na odber nášho newslettra a o všetkom budete vedieť ako prvý.

  • Heureka
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard